חיפוש פטנט - סכנות וזהירות


חיפוש פטנטים נעשה בדר"כ ע"י משרד עורכי פטנטים או מידענים מורשים, לאחר פנייה של יזם או ממציא אשר מבקש לבדוק האם הרעיון שלו אכן מקורי וניתן להגנה ע"י פטנט . שירות חיפוש פטנטים יכול להיות נוח מאוד, ולפעמים אף לחסוך כסף רב ליזם ע"י חשיפה של טכנולוגיות דומות אשר עשויות למנוע ממנו מלקבל פטנט רשום על המצאתו. עם זאת, ישנן סכנות לא מבוטלות בביצוע חיפוש פטנטים. בניגוד לעורכי הפטנטים ומידעני הפטנטים אשר עושים עבודה מצויינת, ישנן "חברות חיפוש פטנטים" אינטרנטיות, אשר מבצעות עבודת חיפוש בצורה לא מקצועית דרך טפסי התקשרות ואפילו ללא פגישה עם היזם או החברה מסחרית המבקשת לבצע את החיפוש. חברות מסוג זה נותנות שרותי חיפוש במחירים נוחים, אך המודל העסקי שלהם עשוי להתבסס על משהו שונה לגמרי. אסביר בקצרה על מה מדובר.


לאחרונה תקלתי בכמה מקרים בהם חברות מסחריות הגיעו לבתי המשפט בעקבות סכסוכים הקשורים לבעלות על פטנט. במקרים מסוג זה בדר"כ חברה מסויימת תנסה לערער את מעמד הפטנט של החברה השנייה בשביל להוכיח כי אפילו שנרשם פטנט אצל רשם הפטנטים, הפטנט אינו קביל ולכן אין לא כל משמעות. במקרים הללו פתאום הגיעה אינפורמציה מפתיעה מכיוון בלתי צפוי. חברת חיפוש פטנטים מסויימת, הציעה לצד התובע מידע הכולל דוחות חיפוש פטנטים אשר נכתבו כ6 שנים לפני המשפט, כאשר אחד מבעלי החברה היה יזם פרטי אשר ביקש לבדוק את הרעיון שלו. חברת החיפוש מעולם לא התחייבה לסודיות מלאה, והמידע המצוי אצלה, הכולל את פירוט הרעיון וההשוואה למידע הקיים באותה התקוםה במאגרים הוא בעצם הקניין הפרטי שלה. לרוע המזל, באותו החיפוש נמצאו פטנטים "דומים" במקצת לרעיון אותו רצה היזם לשמר, אותם פטנטים לא נמצאו לאחר מכן ע"י רשם הפטנטים ולכן הפטנט של היזם התקבל למרות הדמיון הרב בין הרעיונות.


במילים אחרות: חברת חיפוש פטנטים יכולה לשמור את המידע הרגיש על המיזם שלך, ולמכורו לאחר מספר שנים למתחרים שלך במסגרת תביעות על הפרת פטנט או סכסוכים מסוגים שונים.

לכן מומלץ תמיד לפנות למשרד עורכי פטנטים מכובד, ולא להסתמך על "חברות חיפוש פטנטים" אינטרנטיות. בהצלחה.