טיפים בנושא עיצוב המוצר עבור תחומי מוצרים שונים

טיפים בנושא עיצוב המוצר עבור תחומי מוצרים שונים

עיצוב המוצר הוא תהליך המקיף את כל מה שנעשה למוצרים בשביל לשפר את הופעתם, מהרגע שבו מהנדסים התחילו לפתחם, ועד שהלקוח פתח את האריזה (המעוצבת) בביתו והתחיל להשתמש במוצר.

עיצוב המוצר הוא תחום שנלמד במכללות ל עיצוב תעשייתי ברחבי העולם, ובמסגרת מאמר זה אני לא מתיימר להיכנס לנעלים הגדולות של מרצים ומורים בתחום. עם זאת, אנסה לתרום קצת מניסיוני ולתת כמה טיפים אשר אולי יעזור לאדם המתעסק ב פיתוח מוצרים בצורה עצמאית, או אפילו מעצב מוצרים שלא נתקל בכל מגוון התחומים של התעשיות השונות.


מיותר להגיד כי הצורה בה המעצב התעשייתי העגש לעבודת עיצוב המוצר משתנה כתלות בסוג הפטנט או הרעיון. הגישה תיהיה שונה לחלוטין כאשר מעצבים כלי בית או מוצרים לגינה, בניגוד לעיצוב כלי נשק ומוצרים תעשייתיים. ישנם גם הבדלים בין פיתוח פטנטים אשר אינם נמצאים בשלבים הסופיים של הפיתוח, לבין פיתוח מוצר שכבר נמצא בשלבים שלפני ייצור המוני.

טיפ ראשון: למד את התחום.

בין אם מדובר על פרויקט ענק במשכורת קבועה מול חברה ענקית, ובין אם מדובר על פרויקט יעוץ של שעות ספורות מול יזם פרטי או ממציא עצמאי, יש להתייחס לעבודה במקצועיות ולהתחיל בתהליך העיצוב עם רקע וידע בנושא.

מקור מצויין להתחיל ממנו הוא גוגל. 

בצע חיפושי תמונות של מוצרים קיימים באותו התחום. לדוגמא, אם אתה מתכוון לעצב גוף חימום או תנור, בצע חיפוש תמונות לביטוי "תנורים" או " גופי חימום" והתבונן במוצרים קיימים בשוק. חשוב גם לקרוא מידע טכני יותר בנוגע לחומרים ולהנדסה שמסביב למוצר. ביקור קצר לספריית הטכניון עשוי לשפוך הרבה אור על החומרים בהם ניתן להשתמש בגופי חימום ותנורים, או כל מוצר צריכה אחר. בספריות במוסדות להשכלה גבוהה תוכל גם למצוא תקנים הכרחיים או אזכורים של תהליכי ייצור חשובים אשר בהם נעשה שימוש במוצר אותו אתה מעצב.

טיפ שני: למד את הלקוח.

לא כל לקוח דורש ממך מעורבות דומה בפרויקט. לפעמים תתקל בממציא פרטי אשר מעוניין לשכוראת שרותיו של מעצב תעשייתי לצורך פיתוח פטנט משלב ראשוני ביותר, דרך כל עבודת ההנדסה ועד ייצור אב טיפוס והכנה לייצור המוני. אך לפעמים גם תגיע לעבודות משולבות בחברות פיתוח, בהן כל מה שמצופה ממך זה ליפות את המוצר מבחוץ, לייעץ בנושא עיצוב המוצר ולבחור צבעים מתאימים, וכל ניסיון שלך להתערבב בתהליך ההנדסה, יחשב כפלישה לטריטוריה זרה. ניסיון תמים לעזור בפתרון בעיה הנדסית כלשהיא, או לקיחת יוזמה בזמן הפיתוח מצידך, עלולה להתפרש לא נכון ולגרום לתקרית דיפלומטית של ממש בין מנהלים, עובדים, מהנדסים, משקיעים ויצרנים.


אסיים את הפוסט בהצעה קונקרטית יותר, ואולי פרסום חצוף של הבייבי שלי - אם אתה מעצב תעשייתי, או אדם העוסק ב פיתוח מוצרים מסוגים שונים, הינך מוזמן להיכנס לפורטל עיצוב המוצר ולהתייעץ עם מומחים בפורום עיצוב המוצר. www.3disrael.org.il

בהצלחה.