אבטיפוס למוצר חדש - איך מפתחים אב טיפוס להמצאה או מוצר

המוצר הראשון בסדרת הייצור נקרא אבטיפוס. להבדיל ממודל שיכול להיעשות מחומרים אחרים או להיות מוקטן ומוגבל ברמה הפונקציונאלית, האב טיפוס הוא זהה לגמרי למוצר הסופי שעתיד להימכר על מדפי החנויות ומשמש בנוסף להדמיה מוחשית של המוצר. למרות שמשרד רשם הפטנטים לא מחייב או מתנה את קבלת הפטנט בהצגת אבטיפוס פועל, בכל זאת השלב של הכנת האב טיפוס הוא אחד מהחשובים ביותר במסגרת פיתוח של מוצר חדש ואין לדלג עליו או להתייחס אליו כאל שולי וזניח.

על החשיבות של בניית אב טיפוס

רישום הפטנט עשוי להיות מושפע מאד מהאב טיפוס. במהלך ייצור אב טיפוס להמצאה או רעיון מסוים, יתכן כי המפתחים יבצעו כמה שינויים בתוכן וימצאו פתרונות נוספים טכנולוגיים הניתנים להוספה במסגרת בקשת רישום הפטנט. כתוצאה מכך ישנה עדיפות להתחיל בתהליכי הפיתוח ובבניית אב טיפוס או לבצע בדיקות היתכנות לכל הפחות, עוד טרם רישום הפטנט. כמו כן מכירת הרעיון יכולה לקבל סיוע ממשי מהאב טיפוס. האב טיפוס משמש כראייה להיתכנות של הטכנולוגיה בעתיד במהלך הצגת הרעיון בפני קהל הרוכשים, המשקיעים או השותפים הפוטנציאליים.

יתרונות של אב טיפוס לשיווק המוצר בעתיד

טרם ייצור המוצר בפס ייצור המוני חשוב אם כן להקפיד על השלב המקדים של בניית אב טיפוס. בעת פיתוח אב טיפוס המפתחים יכולים להעלות כמה פתרונות שונים ברמה הטכנית לרבות אפשרויות יצור וטכנולוגיות שונות. כמו כן, באמצעות אב טיפוס ניתן להבין טוב יותר את תפקוד המוצר בזמן אמת, לערוך ניסויים ולהחליט על שינויים בהתאם לתקנים מתאימים שהתקבלו. לסיכום ניתן לומר בביטחון כי בניית אב טיפוס למוצר חדש יכולה למזער משמעותית את הסיכויים להופעה של תקלות טכניות לא מתוכננות במהלך הייצור ולזרז את קליטתו של המוצר החדש בשוק.