איך אינקובטורים עוזרים לצמוח לחברות סטארט אפ

גיבוש הרעיון של אינקובטורים עסקיים החל בשנת 1959 בארה"ב, כאשר ג'וזף מנקוסו הקים את "המרכז התעשייתי של באטביה" בניו-יורק. הרעיון התרחב בארה"ב בעיקר לכל אורך שנות ה-80 והמשיך להתפשט מאז לאירופה ולשאר העולם.

אינקובטורים עסקיים, בהגדרתם, הם ארגונים אשר נועדו להאיץ את צמיחתם ולהביא להצלחתם של חברות יזמות באמצעות הסדרים עסקיים המספקים תמיכה של משאבים ושירותים הכוללים בין השאר: מרחבים פיסיים, הדרכות, הכוונה וסיוע שיווקיים, מציאת שותפים אסטרטגיים לעסק, מציאת משקיעים שונים (למשל קרונות הון סיכון ומשקיעי אנג'ל), ניהול קניין רוחני ועוד.

בהקשר נקודתי יותר, ארגוני האינקובטורים העסקיים מספקים תועלות נרחבות עבור חברות סטרטאפ שונות - החל מאספקת מרחבי ייצור בעלויות נמוכות יותר מהמקובל בשוק, ציוד, הדרכות לפיתוח עסקי ועוד. חברות סטארט אפ הנעזרות באינקובטורים עסקיים, לרוב מסתייעות בהם לתקופה של כשנתיים ובמהלך אותה תקופה הן חולקות באמצעי התקשורת, במרחב הפיסי של פעילותן ובציוד המשמש לייצור יחד עם חברות סטארט אפ נוספות וזאת במטרה להוזיל בעלויות התפעול הכוללות.

חשוב להדגיש כי לא כל ארגוני האינקובטורים העסקיים הם דומים; ולכן, אם אתם בעלי רעיון ספציפי לעסק, נסו למצוא אינקובטור עסקי שיהיה רלוונטי לתחומו ולדרישותיו. 

בדומה לאינקובטורים העסקיים, קיימים גם אקסלרטורים שהם למעשה ארגונים המפעילים תכניות האצה לפיתוח עסקים באמצעות אספקת מרחבי עבודה, הדרכות, הכוונה במציאת משקיעים פוטנציאלים בעסק ועוד. ההבדל המהותי בין האקסלרטורים לבין האינקובטורים העסקיים הוא שבניגוד לאינקובטורים, אקסלרטורים מתמקדים בחברות סטארט-אפ אשר נמצאות בתחילת דרכן ומקצות זמן מוגדר לכל תכנית אקסלרטורית במטרה להאיץ את צמיחתן והצלחתן של חברות סטארט-אפ חדשות.