אפיון אפליקציות: למה זה חשוב, וכיצד זה נעשה?

מהו אפיון אפליקציה ומתי הוא נחוץ?


אפיון אפליקציה הוא השלב הראשוני, הבסיסי והמשמעותי בתכנון האפליקציה. מדובר במסמך שמטרתו לסייע לממציאים לסכם, להגדיר ולהציג בקצרה (עבור לקוח, משקיע וגם עבור עצמם) את המראה והתפקוד של האפליקציה העתידית שלהם, לצד היעדים והמטרות שלה.

למסמך אפיון האפליקציה כמה יתרונות עיקריים:

א.הוא יכול לחסוך בזמן פיתוח ועבודה על הפרויקט לאור חידוד המטרות והגדרה יעילה שלו, כך שיאפשר למפתחים תרגום קל ונוח של תיאור האפליקציה לקוד.

ב.מאפשר הגדרה נכונה של קהל יעד ומטרות, שמשפיעים מאוד על העיצוב הראוי ביותר, אופני שיווק אפקטיביים לאותו קהל יעד וכדומה. בצורה כזו, מצמצם מצב של פנייה לקהל היעד הלא נכון, או פנייה פחות אפקטיבית לקהל היעד שהוגדר

ג.מאפשר השוואת מחירים בין ספקים רלוונטיים

ד.מאפשר לתכנן בצורה טובה יותר את העלות הכוללת של פיתוח האפליקציה

ה.בעל יכולת הצגה טובה יותר בפני שותפים אסטרטגיים או משקיעים עתידיים בשלב בו לא ניתן עדיין להציג תוצר גמור


מעבר לשלב העיצוב או הפיתוח ללא מסמך אפיון אפקטיבי, עלול להוביל לשינויים עתידיים רבים שפירושם אובדן זמן וכסף.

 עיצוב תעשייתי

אילוסטרציה: אפיון אפליקציה


מה כולל מסמך אפיון אפליקציה?


המסמך כולל שילוב בין סקיצות ויזואליות לבין טקסט והסבר נלווים, ואמור להתייחס לכמה נקודות עיקריות:

·הצגת ה"סיפור" שמאחורי האפליקציה – מהו הקונספט: מה השירות העיקרי שנותנת האפליקציה, מיהו קהל היעד ומהם המטרות שעומדות מאחוריה

·מראה ויזואלי של האפליקציה – באמצעות שרטוטים הכוללים הצגה של מפת מסכי האפליקציה

·תפקוד פונקציונאלי של מסכי האפליקציה – אותה המפה ב"תקריב" שאמור לשמש בתור הוראות עבור התכנתים לצורך הסבר אודות התפקוד של המסכים שונים

·טקסט מלווה הכולל הסברים אודות הפקדים במסך

·הנחות יסוד ודרישות נוספות למפתחים 


כיצד יוצרים מסמך אפיון אפליקציה?


תהליך יצירת אפיון האפליקציה מורכב מכמה שלבים:

א.שלב הגדרת המודל העסקי של האפליקציה – לאחר שהובהר הרעיון, יש לנסח בצורה הברורה ביותר מהי מטרת האפליקציה  הלכה ולמעשה, ועל אילו צרכים היא אמורה לענות תוך בחינת צרכי היזם או העסק (הגברת מכירות, מיתוג עצמי, יצירת קשר עם הלקוחות וכדומה)

ב.סקר שוק – האם הרעיון או המענה על הבעיה כבר קיימים באפליקציות אחרות? האם ייתכן שקיימת באותו השוק תחרות שהופכת את הרעיון לאפליקציה ללא אפקטיבי או לא רלוונטי?

ג.אפיון המשתמשים – אפיון המשתמשים (קהל היעד) של האפליקציה משפיע מאוד על העיצוב והפיתוח שלה (שכן יש להתחשב באופני השימוש שלהם באפליקציה וצרכיהם האישיים), כך שהמשמעות של הגדרת משתמש שגויה עשוייה להצריך שינויים עתידיים במסכים השונים

ד.שלב בדיקת היתכנות טכנולוגית – לאחר שווידאנו שהרעיון לא קיים כבר באפליקציות נוספות, יש לעבור לשלב ההיתכנות הטכנולוגית ולבדוק האם מדובר ברעיון שאכן ניתן לביצוע?

ה.שלב הבניית ממשק המשתמש בצורה היעילה ביותר – השלב בו צריך להחליט כיצד להפוך את האפליקציה לידידותית ונוחה למשתמשים שאפיינו, תוך היענות לצרכים ולמטרות לשמם היא תפותח. השלב כולל החלטה על המראה של מסכי האפליקציה השונים, האופן המדויק בו יועברו והרעיונות של בעל האפליקציה ועוד.

ו.שלב יצירת סקיצות ויזואליות – המחשה שתאפשר להראות כיצד תראה האפליקציה בפועל (עיצוב כפתורים, מראה של מסכים וכדומה).

 המצאה

אילוסטרציה: אפיון אפליקציה


יש לך רעיון לפיתוח אפליקציה? כממציא, אתה לא בהכרח חייב להיות תכנת או מהנדס תוכנה. ב"גיזמו הנדסה" ילוו אותך מהצעד הראשון, ויעזרו לך להפוך רעיון למציאות.