טכנולוגיית ייצור מוצרים בייצור המוני - הזרקת פלסטיק לתבניות

הזרקת פלסטיק הוא תהליך בו מיוצרים מוצרי פלסטיק, זאת באמצעות הזרקתו של חומר גלם אל תוך תבנית ייעודית. באמצעות שיטה זו, ניתן לייצר באופן תעשייתי מוצרי פלסטיקה שונים כגון: צעצועים (כמו לגו למשל), פקקים, כיסאות פלסטיק ורכיבים שונים של רכבים. ייצור בהזרקת פלסטיק הוא תהליך ייצור אשר יכול להתבצע במהירות ולספק רמת גימור גבוהה של תוצר סופי. יחד עם זה, בתהליך הזרקת הפלסטיק נדרשת עשיית שימוש בציוד יקר - דבר המחייב השקעה ראשונית משמעותית לכך. שיטת ייצור בהזרקת פלסטיק מתבססת על יציקה אל תוך תבניות, שחייבות לעמוד בלחץ משמעותי.

העלויות בעת שימוש בשיטת ייצור זו מתחלקות לשניים:

  1. עלות התבנית - העלות העיקרית. התבנית צריכה לעמוד מאוד חזקה על מנת לעמוד באלפי הזרקות פלסטיק וזה הופך את הייצור שלה ליקר מאוד (אלפי דולרים).
  2. עלות כל יחידת המוצר שיוצאת מהתבנית – עלות נמוכה, התחשיב מבוסס בעיקר על עלות החומר שמשמשים בו להזרקת היחידה.

וזה מסביר למה בטכנולוגיית הזרקת פלסטיק משתמשים במטרה ליצור מוצרים בייצור המוני. ככל שכמות המוצרים שמיוצרים באותה תבנית גדולה, כך משתלם יותר להתשמש בטכנולוגיית ייצור זו.

המכונות המשמשות בתהליך הזרקת הפלסטיק שונות זו מזו בגודל, בדרך אשר בה הן ממזגות את חומרי הגלם השונים ובאופן אשר בו הן מבצעות את הזרקתם אל תוך תבניות ייצור ייעודיות.

המבנה של מכונות ההזרקה נחלק לשני חלקים:

  • יחידת הזרקה: יחידת ההזרקה במכונות הזרקת פלסטיק מורכבת ממשפך אשר ממוקם מעל מכונת ההזרקה ותפקידו הוא למלא את חומר הגלם ביחידת ההזרקה. ישנו מנוע מילוי שתפקידו הוא לסובב את הבורג ביחידת ההזרקה - שתפקידו הוא לבצע התכת חומר גלם על ידי חיכוך ולקדם את חומר הגלם (הפלסטיק שהותך לקדמתו של הבורג. כמו כן, ישנם גופי חימום המסייעים בתהליך התכתו של חומר הגלם. לבסוף, ישנה בוכנת הזרקה שתפקידה הוא להזריק את חומר הגלם שהותך אל תוך חלל של תבנית.

  • גוף המכונה: גוף המכונה במכונות הזרקת פלסטיק מורכבת מפלטת רתימה צד קבוע, המשמשת לרתימתה של חצי תבנית. אל צד זה יחידת ההזרקה נצמדת. קיימת גם פלטת רתימה צד נע, אשר תפקידה הוא רתימתו של חצייה השני של התבנית. החצי השני נע אחורנית וקדימה ובכך מתאפשרת פתיחתה של התבנית. הגורם המאפשר את פתיחתה של התבנית היא בוכנת הצד הנע. לבסוף, ישנה מערכת נעילה אשר תפקידה הוא לנעול את תבנית ההזרקה באמצעות שימוש בכוח משמעותי.

מומלץ להשתמש בטכנולוגיית הזרקת פלסטיק רק כאשר מייצרים את המוצר הסופי לייצור המוני.