המיזם כסטארט אפ - קניין רוחני שמירת סודיות ושלבים ראשונים בפיתוח סטארטאפ

אחת המשימות הסבוכות ביותר שניצבות בפני כל מי שהגה רעיון, תפישה או טכנולוגיה והקים חברת סטארט אפ לפיתוח ושיווק המוצר או השירות החדשני כרוכה בהגנה על הקניין הרוחני כלומר על הנכסים הבלתי מוחשיים שנמצאים בבסיס המיזם. בשורות הבאות נציג בפניכם כמה דגשים שיעזרו לכם בתחילת הדרך המורכבת בעולם של הקניין הרוחני.

הסכם מייסדים ומיקום הקניין הרוחני

הסכם המייסדים בא להסדיר את היחסים בין מייסדי חברת הסטארט אפ לחברה עצמה בראשית הדרך. יש להגדיר בצורה מפורטת וברורה את תחום העיסוק של החברה ולהוסיף סעיף בו המייסדים מעבירים את הקניין הרוחני הרלוונטי לחברה. כדי להימנע מכשלים ומחשיפות מס בהמשך יש למקם בצורה נכונה את הקניין הרוחני בתחילת הדרך. בנוסף מיקוד הרישום בנקודות הרלבנטיות לפעיות החברה בהתחלה יכול להפחית בהוצאות בשלבים אלו. יש לזכור כי מענקי מדען ראשי בישראל עשויים להטיל על העברת הקניין הרוחני מישראל מגבלות ממשיות.

קניין רוחני לא רשום

בדקו את זכויות הקניין הרוחני שיופיעו מבלי לבצע פעולות רישום. יתכן ותהיו זכאים להגנה על שמות וסודות מסחריים מסוימים באזורים רבים וגם ללא רישום. כאן יש לבחון את מורכבות הרעיון או הטכנולוגיה. בחנו את רישומי הקניין שעשויים להיות רלבנטיים לכם כגון רישום פטנט המתייחס למוצרים ותהליכים טכנולוגיים, מדגם המתייחס לעיצוב מוצר, זכויות יוצרים לחומרים כתובים, סימן מסחר לשמות ועוד. רישום קניין רוחני עשוי לשמש גם כאמצעי שיווק כך שהגשת הפטנט עצמה יכולה לסמן למשקיעים פוטנציאליים על האמון במיזם.

שמירת סודיות

נקטו במשנה זהירות בעת חשיפת המידע הרלבנטי לרעיון או לטכנולוגיה בבסיס המיזם שלכם. החתימו כל עובד ויועץ על הסכם סודיות ראוי, על העברת קניין רוחני ומגבלות על תחרות בהמשך.