יתרונות של ייצור דגמים ואבות-טיפוס בטכנולוגיית הדפסה תלת-מימדית

טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית ממשיכה לצבור תאוצה משמעותית ברמת התפתחותה ובכניסתה לתחומי חיים רבים ומגוונים ולתעשיות שונות (תחומי הרפואה, צרכנות ביתית, פיתוח כלי עבודה שונים ועוד).

כאשר אנו מתייחסים אל טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית, בהקשר של תהליך ייצור בכלל ובהקשר של יצירת אבי-טיפוס (מודלים ראשוניים) בפרט, אנו יכולים לומר כי מדובר למעשה במהפכה של ממש. ההסבר לכך הוא - שבעבר למשל, על מנת לייצר אב-טיפוס של מוצר, היה צורך בהכנות רבות: הכנתם של שרטוטים מורכבים, הסתייעות בבעלי מקצוע שונים (כמו חרטים או מסגרים), שימוש בתמונות ובהדמיות ובהכנות רבות נוספות. כמשתמע מהכנות מרובות - בהרבה מקרים הן גררו גם עלויות נוספות משמעותיות.

כיום, השימוש בטכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית הפך להיות חלק משגרה - חלק מן המיינסטרים של תהליכי ייצור.

תהליך העבודה של ייצור אב-טיפוס בהדפסה תלת-ממדית, מתחיל עם יצירת קובץ ייעודי המיועד להדפסת מודל פיסי. דוגמאות לקבצים אילו יכולים להיות למשל, STL  או  OBJ, שניים מסוגי הקבצים הנפוצים לצורך הכנת של מודלים תלת-ממדיים להדפסה. כמובן שקיימים סוגים נוספים של קבצים, וצריכה להיות הלימה לסוג המודל אותו מבקשים לייצר באמצעות ההדפסה התלת-ממדית. את הקבצים ניתן לייצא לרוב, כמעט מכל תוכנה אשר באמצעותה ניתן לבצע תכנון מודלים תלת-ממדיים. כאשר הגענו לשלב - שיש בידינו קובץ מוכן להדפסה תלת-ממדית, כל שנותר לנו לעשות, הוא לפנות לגורם המתאים, אשר יוכל לקדם ולבצע את הדפסת המודלים באמצעות מדפסות תלת-ממדיות, בפועל.

היתרונות הבולטים של ייצור אב-טיפוס בהדפסה תלת-ממדית:

  • מהירות זמן ההוצאה לשוק - ההדפסה התלת-ממדית מאפשרת פיתוח רעיון בקצב מהיר במיוחד. ניתן לבצע הדפסה תלת-ממדית ימים אחדים, ולקצר באופן משמעותי תהליך שבעבר יכול היה לקחת שבועות (ייצור במפעל במזרח ושינוע).
  • חיסכון בעלויות: בהשוואה להדפסה תלת-ממדית, כלים המשמשים ליציקת אבי-טיפוס בשיטת ייצור של הזרקה לדוגמא, הם יקרים יותר.
  • צמצום סיכונים (בשלב הייצור): באמצעות טכנולוגיית ההדפסה התלת-ממדית ניתן, לבצע אימות מקדים באשר למבנהו המדויק של מוצר מסוים. בכך ניתן לקבל בצורה מושכלת, החלטות הנוגעות להוצאות כספיות גבוהות בהמשך תהליך הייצור.
  • מענה יעיל לצורכי לקוח: מתכננים אשר מעוניינים לפתח ולייצר מוצר מסוים - יכולים להיתקל בקושי לתאר את רעיונותיהם. היכולת לייצר אב-טיפוס באמצעות הדפסה תלת-ממדית, מספקת מענה בהיר ומושלם עבור מי שיוגדרו בהמשך כלקוחות שיעשו שימוש במוצר - בין אם מדובר ביזמים או בין אם יהיו אלה משקיעים עתידיים פוטנציאליים בו.