מודלים להפיכת אפליקציה לרווחית

אז יש לכם רעיון טוב, אפיינתם את האפליקציה שלכם היטב ואתם מוכנים לצאת לדרך ולהתחיל בתהליך הפיתוח, אבל מה לגבי המודל העסקי שלה? האם יש דרך לוודא מראש שהאפליקציה תהיה רווחית?

החדשות הרעות הן שלמרבה הצער, כפי שאין אפשרות לדעת בוודאות איזו אפליקציה תהפוך למצליחה במיוחד ואיזו פחות, כך קשה לדעת בוודאות איזה מודל עסקי יגרום לאפליקציה להמריא.

מנגד, קיימים מספר מודלים שמתאימים לסוגי אפליקציות שונות, ויסייעו לכם להגדיר בצורה טובה יותר את הכיוון ואת הדרך המתאימה ביותר לאפליקציה שלכם:

  1. גביית תשלום בעבור הורדת האפליקציה – אם האפליקציה תהפוך לפופולארית ותזכה להורדות רבות, ניתן בשלב מסוים להחזיר את ההשקעה על עלויות הפיתוח של האפליקציה ולהתחיל להרוויח בעבורה. קיימיות מספר אפשרויות לגביית תשלום: אפשר להציע את האפליקציה בתשלום מרגע ההורדה, להחיל את התשלום לאחר תקופת ניסיון חינמית, או לאפשר הורדת האפליקציה במודל של מנוי חודשי מתחדש.
  2. שילוב תכני פרימיום באפליקציה חינמית (Freemium)– אפליקציה שהיא חינמית להורדה, אך כוללת פיצ'רים מסוימים שניתן לרכוש בתשלום בזמן השימוש באפליקציה (in-app purchase). למשל פילטרים נוספים באפליקציות צילום, אפשרויות מעבר שלבים במשחקים, שדרוג האפליקציה ועוד.
  3. מכירת שטחי פרסום – אפליקציה חינמית המבוססת על רווחים מפרסום, בין אם על ידי שילוב פרסומות של חברות (התשלום הוא בעבור כל לחיצת משתמש על הפרסומת, ביצוע רכישות דרך הקישור לפרסומת ועוד) או פרסומות ובאנרים מתחלפים.
  4. שיתוף פעולה עם מפרסם מסוים - במידה והאפליקציה פונה לקהל יעד מסוים מאוד, ניתן לפנות אל מפרסמים שמחפשים אחר אותו קהל יעד לצורך שיתוף פעולה. שיתוף הפעולה יכול להיות באמצעות שילוב פרסומות של אותו המפרסם באפליקציה שלכם, או הצעה של מכירת חסות לאותו המפרסם. במקרה של מכירת חסות ייתכן שהמפרסם ידרוש ביצוע התאמות מסוימות לצורך מיזוג נכון עם ערכי המותג או המוצר שלו, אך היתרון הבולט הגלום בסוג זה של שיתוף פעולה הוא רווחיות מהירה, חשיפה גדולה באמצעות נותן החסות וסיוע גדול בקידום.
  5. שיתוף פעולה עם חברות אחרות – שיתוף הפעולה יכול לבוא לידי ביטוי במספר צורות:
    פרסום אפליקציה או מוצר רלוונטי באפליקציה שלכם, תמורת פרסום האפליקציה שלכם אצל החברה השנייה.
    הצעת מוצרים או שירותים ללקוח הנמצא בסביבת העסק שלכם, במקרה ומדובר באפליקציה מבוססת מיקום (דוגמת הצעת שירותים ועסקים במפות של Waze ללקוחות המגיעים לאזור)
  6. מכירת אפליקציה לחברות גדולות  - אפליקציות שהפכו לפופולאריות מאוד וצברו כמות משתמשים גדולה (Whatsappאו (Waze נמכרו לחברות גדולות יותר.
  7. שילוב חנות (סליקה באשראי( - מודל המשמש חנויות וירטואליות. שימושי לאתרים או חברות המעוניינים במכירת מוצרים, ויכולים להציע חווית קניה נוחה ומהירה באמצעות אפליקציה ייעודית. אפשרויות התשלום בחנות יכולות לכלול שימוש באשראי או Paypal. רצוי שהרכישה תהיה כמה שיותר נוחה, שהזנת פרטי האשראי במידת הצורך תהיה מהירה ולא תגרום לגולשים לוותר על התהליך. ניתן לשקול אופציה לשמירת פרטי האשראי לשימושים עתידיים, כמו למשל באפליקציות הזמנת המוניות Gett או Uber שמסייעות במניעת הצורך בתשלום ישירות לנהג המונית אלא לשלם בצורה נוחה באפליקציה.
אילוסטרציה: מודלים לאפליקציה רווחית (כן, מומלץ כזו שתגרום למשתמשים לרצות לשלם...)

וכמה טיפים נוספים לצורך מקסום הפוטנציאל של האפליקציה שלכם:

  • וודאו כי האפליקציה שאתם מעלים לחנות, בעיקר כשמדובר באפליקציה בתשלום, מכילה את כל מה שצריך כדי לסייע לגולשים למצוא אותה ולרצות להשתמש בה. השקיעו בשם שכולל מילות מפתח רלוונטיות שקהל היעד שלכם יחפש, והוסיפו בעמוד עצמו מידע מפורט אודות האפליקציה, יתרונותיה על פני המתחרים ונוחות השימוש בה.
  • אל תסתפקו רק בתיאור שלכם. בקשו מאנשים רבים לדרג את האפליקציה ולפרט אודות השימוש בה. מרבית הגולשים בוחרים להוריד אפליקציה בהתבסס על כמות מדרגים ואיכות הדירוג שלה.
  • סייעו לאפליקציה להפוך לויראלית. אם מדובר במשחק, אפשרו לשתף עם חברים, להשוות תוצאות, להתחבר באמצעות הפייסבוק וכולי (זוכרים את החברים ששולחים לכם הודעות "שחקו איתי" אוטומטיות?) השיתוף עם חברים מגדיל את כמות המורידים, ומגדיל את החשיפה לפרסומות, האטרקטיביות של האפליקציה בעיני משקיעים ועוד. גם אם בחרתם במודל הפרימיום, הרצון של לא מעט משתמשים להיות מדורגים במקום הראשון, עשוי לגרום להם לשלם על פסילות נוספות או מעבר על שלבים. השתמשו באופציה הזו.