מכירת פטנט המצאה או רעיון לחברה קיימת

מכירת פטנט או מכירת רעיון לחברה קיימת.

יזמים רבים מתכננים למכור את המצאתם לחברה מסחרית קיימת, או גוף בעל אינטרס אשר עשוי להרוויח מרכישת הקניין הרוחני על המצאתם.

מכירת פטנט זה בעצם ה"אקזיט" אליו חולמים חלק מהיזמים והסטארטאפיסטים.

האם זוהיא אסטרטגייה מעשית?

בחברת מקביט נתקלנו בלקוחות אשר הצליחו לבצע מכירת פטנט ולקבל עבור הקניין הרוחני שלהם תמורה נאה, אך המקרים הללו נדירים.

ברוב המקרים, לקוחותינו מפתחים מוצר טוב, מכינים תיק מוצר שלם ואף מייצרים סדרות ראשונות של המוצר. ברוב המקרים, הרעיון הופך למוצר אשר נמכר לאט, צובר פופולאריות בשווקים בהדרגה ורק לאחר מכן נמכר.

בדר"כ מדובר על מכירת חברה קיימת אשר מחזיקה בידע התיאורטי ובקניין הרוחני, ולא במכירת הפטנט בפני עצמו.

אפשר להגיד די בבטחון, שברוב המקרים יהיה קשה יותר למכור "רעיון" או אפילו "פטנט" מאשר חברה יצרנית.

חברה אשר מייצרת מוצר ומחזיקה בזכויות קניין רוחני על אותו המוצר, היא בעצם סוג של מונופול על נתח שוק. 

במידה ואתו נתח שוק אטרקטיבי מספיק, מדובר על מונפול שעשוי לגדול בהדרגה ולהפוך לשחקן רציני בתחום, ומכאן נובע האינטרס של חברות מסחריות קיימות, לרכוש את הפטנט אותו היזם מציע.

בניגוד למכירת החברה, מכירת פטנט תיראה הרבה פחות אטרקטיבית עבור הרוכש.

בעצם מדובר על מסמך אשר מעניק זכויות על נתח שוק שעדיין לא הוכיח את קיומו.

הקונה עשוי לרכוש את זכויות הפטנט מהיזם, ולגלות אחרי תהליך פיתוח והשקעה בשיווק וקידום, כי נתח השוק בעצם קטן הרבה יותר, או שהמוצר לא מוכיח את עצמו.

הסיכון במקרה כזה הוא אמיתי, ולכן הרוכש יהיה מוכן לשלם מחיר נמוך הרבה יותר, או שיסרב לחלוטין לרכוש את הפטנט ויתעקש על צורת שיתוף פעולה אחרת.


אנו בחברת מקביט בע"מ מתמקדים בצד ההנדסי של הפרויקט ולא מייעצים או ממליצים לבצע פעולה עיסקית זו או אחרת, אך מניסיוננו, לא כדאי להסתמך מראש על תוכנית עיסקית אשר במרכזה מצויה תוכנית מכירת פטנט או מכירת זכויות קניים רוחני. בפרויקטים פנימיים שלנו אנו בדר"כ בונים תוכנית אשר כוללת התחלת ייצור של סדרות קטנות, אפילו אם מדובר על ייצור ומכירה במחירי עלות או בהפסד, רק בשביל לבדוק את התנהגות השוק.

לאחר הוכחת השוק, ניתן להציע את הטכנולוגיה למכירה, ע"י מכירת חברה בע"מ אשר מחזיקה הן בקניין הרוחני, והן הידע ממשי כמו תיקי ייצור ואף חדרי הרכבה, עובדים מיומנים ופסי ייצור שלמים.


בהצלחה.