רישום פטנט על המצאה - מתי כדאי, איך ואיפה?


יזמים רבים שואלים אותנו מתי כדאי להתחיל בתהליך של רישום פטנט ואיפה כדאי לעשות את זה.

ישנם עשרות משרדים של עורכי פטנטים בישראל, ורבים מהם מבצעים רישום פטנט בפועל בישראל או במדינות אחרות לפי PCT או כל דרך אחרת.

אם תשאל את אחד מעורכי הפטנטים הללו מתי כדאי להתחיל ברישום הפטנט, התשובה כניראה תיהיה אחד. עכשיו!

עורכי פטנטים רושמים פטנטים למחייתם, וזה טבעי לחלוטין מצידם להמליץ על רישום פטנט מייד כאשר תגיע לפגישה איתם. עם זאת, אתה בתור היזם בפרויקט צריך לעשות החלטה אסטרטגית מורכבת יותר, בהתאם למשאבים העומדים לרשותך, למוכנות הטכנולוגית ולתוכנית העסקית.

רישום פטנט בשלב מוקדם מידי עלול לגרום לך לבזבז משאבים רבים בתחילת הדרך, ובעצם לעצור את ההתקדמות של הפרויקט מהבחינה הטכנולוגית והשיווקית.

אנחנו בתור יזמים בעצמנו, למדנו על בשרנו שרישום פטנט בשלב מוקדם עלול לגרום לבזבוז משאבים. 

לדוגמא, בפרויקט בו הייתי מעורב בשנת 2008, גייסנו השקעה ראשונית מהמדען הראשי והתחלנו לפתח מוצר בתחום הטיפול בפצעים. בחודש הראשון של הפרויקט כבר היו לנו שרטוטים ראשוניים וקונספט של המערכת, כולל הדמיה של מעצב תעשייתי ותוכנית עסקית בסיסית, אשר נרשמה בעזרתו של רואה חשבון מנוסה.

רצנו מיד למשרד עורכי פטנטים בצפון בשם גולד (משרד מצויין שעשה עבודת עריכה טובה מאוד) וביקשנו לרשום פטנט בארה"ב.

לאחר תשלומים של עשרות אלפי שקלים, הוגשה הבקשה לבחינה בארה"ב ולאחר מכן למדינות נוספות, אך כאן לא נגמר הסיפור.

תוך כדאי עריכת הפטנט והגשתו (תהליך שאורך יותר משנה) המשכנו בפיתוח המוצר ומצאנו גרסאות טובות הרבה יותר ופתרונות מכאניים אשר פתרו בעיות סטריליזציה ושיפרו את המוצר. ביקשנו להוסיף את השינויים לבקשת הפטנט, אך לצערנו הדבר לא התאפשר מכיוון שהשינויים שהוספנו הם משמעותיים ביחס להמצאה המקורית, והטכנולוגיה החדשה היא בעצם פטנט בפני עצמו.

נאלצנו להתחיל את כל התהליך מחדש, ולבצע רישום פטנט מאפס, תוך תשלום נוסף על עבודת העריכה וההגשה של הפטנט.

כיום יש לנו בעצם שני פטנטים רשומים על ההמצאה, כאשר הפטנט הראשון הוא חסר ערך ואינו מגן על המוצר הממשי אותו פיתחנו בסופו של דבר.

המסקנה שלי מהסיפור היא פשוטה מאוד.

כדאי להמתין עם התהליך של רישום פטנט בישראל או במדינות אחרות בעולם, עד שיש בידכם מוצר סופי, מוכן לייצור אשר לא יעבור שינויים משמעותיים לפני מכירת הטכנולוגיה או התחלת הייצור.

אל תתנו לפאראנואידים להפחיד אתכם בנושא העתקות וגנבות, מספיק בהחלט להחתים את כל מי שנחשף לטכנולוגיה על הסכם סודיות, ולרשום את הפטנט רק בשלב בו הרעיון באמת בשל ושלם.

זוהיא כמובן דעתנו האישית כיזמים וממציאים. אנחנו מהנדסים ולא עורכי פטנטים, לכן יכול להיות שדעתנו תיהיה שונה משל עורך פטנטים מקצועי, ולכן אין לראות בדברים שנאמרו במאמר זה כיעוץ מקצועי או המלצה לביצוע או אי ביצוע פעולה כלשהיא.

עם זאת, אני מאמין שהניסיון שלנו מוכיח את דברי, וכל יזם מנוסה שעבר את התהליך פעם או פעמיים יוכל להעיד כי רישום פטנט על המצאה צריך להעשות בשלב כמה שיותר מאוחר, אחרי שלבי הפיתוח, החיפוש, הקידום העיסקי ולעיתים גם גיוס כספים.

בכל מקרה, אנו מאחלים לכם בהצלחה בפיתוח המוצר ורישום פטנט על ההמצאה, וממליצים לכם להתייעץ עם יזמים ולעשות את ההחלטה האסטרטגית בצורה שקולה ומחושבת.



בהצלחה.