רעיון לפטנט ורישום פטנט בארץ או מחוץ לארץ


רישום פטנטים:

רעיון לפטנט לא חייב להיות דבר מורכב ומסובך במיוחד, רעיון לפטנט יכול להיות רעיון פשוט, כמעט מובן מאליו, שאף אחד לא חשב עליו קודם. קיימים פטנטים באלפי תחומים שונים, כאשר כל פטנט נועד לפתור בעיה אחרת. ישנם פטנטים שנועדו לשנות את העולם וישנם פטנטים שנועדו לשנות רק דבר אחד קטן. בכל מקרה, כדי שהפטנט יישאר תחת מטריית האפשרויות של בעל הרעיון, יש לבצע רישום של הפטנט, ובכך להבטיח שהפטנט לא ילך לאבוד ולא יירשם על ידי מישהו אחר.

מרישום פטנט ליצירת מוצר

העלאת רעיון לפטנט אינה מבטיחה יצירת מוצר חדש בפועל. למעשה, קיימים פטנטים רשומים רבים שאינם באים לידי ביטוי בצורה של מוצרים ממשיים. חלק מהפטנטים "נתקעו" בשלב הביצוע, בחלק מהמקרים לא בוצע כל ניסיון ל פיתוח הפטנט מעבר לרישום שלו. לעיתים הפטנט רשום זמן רב בלי שנעשה כל תהליך ליצירת המוצר עצמו, ולעיתים מדובר בתהליך ארוך כך שלוקח זמן רב בין הרגע בו התבצע הרישום ועד שישנו מוצר בפועל. בנוסף לפטנטים שלא מומשו מסיבות אישיות שונות של ממציאי הפטנטים, ישנה פוליטיקה גם בתחום הזה, וישנן חברות אשר רושמות פטנטים ולא עוסקות בפיתוח שלהם, על מנת למנוע מהמתחרים לפתח את הרעיון, אך לחברה עצמה אין יכולת או עניין לעסוק בפיתוח הפטנט ולכן הם מסתפקים ברישום שלו שימנע מהמתחרים להתקדם הלאה. בעצם מדובר בחסימה של היריב, אשר נעשית בצורה מתורבתת, נקייה ואלגנטית.

רכישת פטנטים

על אף שמתבצע תהליך של רישום פטנטים אשר נועד למנוע גניבת רעיונות, קיימת אפשרות לרכוש את הזכיינות על פטנט רשום, וכך לממש את הרעיון הגלום בו במוצר חדש המתבסס על אותו הרעיון. בנוסף לאפשרות החוקית של רכישת הזכויות למימוש הפטנט, קיימים בשוק זיופים רבים על סמך פטנטים רשומים, והעובדה שהתבצע רישום של הפטנט אינה מצליחה להגן באופן מלא על הרעיון החדש. על כן, הדרך הטובה ביותר למימוש המוצר המבוסס על הרעיון היא פיתוח המוצר במהירות האפשרית, כך שאף אחד אחר לא יוכל לחשוב ולפתח את המוצר במקביל.

לא חובה לרשום פטנט!

ההחלטה אם לרשום או לא לרשום פטנט היא החלטה אסטרטגית של היזם, והיא תלויה בעיקר במשאבים העומדים לרשותו.

רישום פטנט עשוי להיות תהליך יקר, ובמידה והיזם עוד לא גייס השקעה ואליו לממן את ההוצעות הכרוכות בהגנה על הקניין הרוחני בעצמו, ניתן לוותר על הרישום.

כמובן שהמצב האידאלי בוא כל יזם רוצה להיות, הוא מצב בו קיים פטנט שלם ומלא במספר מדינות, ועדיין נישאר מספיק כסף ומימון בשביל לייצר את המוצר ולהגיע לשלבי המסחור בצורה עצמאית. עם זאת, בדר"כ התקציב בשלבים הראשונים אינו מאפשר לרשום פטנט, ובטח שלא בכל מדינות העולם.

יש לזכור שהחברות הגדולות ביותר בשוק, אינן מסתמכות כלל על פטנטים. חברות כמו גוגל, פייסבוק, טבע, אינטל ועוד. מרבית החברות במשק משתמשות בפטנטים כנכס אסטרטגי ולא כשלב הכרחי בהבאת הפטנט לשוק.

אנו סבורים שהשלב העיקרי בתהליך הינו שלב הפיתוח והמימוש בפועל של המוצר והפטנט הוא תוספת, ויש לשקול ברצינות האם כדאי או לא כדאי להשקיע כסף ברישומו.