טכנולוגיות, שיטות וגישות ייצור בתחום תעשיית הרכב

טכנולוגיות ייצור המשמשות בתעשיות שונות הולכות ומתפתחות עם הזמן. יותר ויותר, אנו רואים כיצד למשל טכנולוגיות מתקדמות כגון הדפסה תלת-ממדית; הולכת ומשתכללת, עם יכולתן של מדפסות תלת-ממדיות לייצר מודלים איכותיים ברמת גימור ודיוק גבוהים במיוחד, המשמשות כיום אפילו בתעשייה הרפואית. כדוגמא נוספת, ניתן להתייחס אל המכונות המתקדמות הפועלות בשיטות ייצור של עיבוד שבבי CNC (שליטה באמצעות תוכנת מחשב), המאפשרות לחסוך משמעותית בכוח אדם ולהגיע לתפוקה איכותית מקסימאלית, תוך קיצור זמן משך הייצור עצמו. נכון הוא הדבר, גם  בתעשיית הרכב; עם שיפור ושכלול תהליכי הייצור בה.

דוגמא מעניינת; אשר נלמד ומוערכת במיוחד ברחבי העולם, היא שיטת "הייצור הרזה" (Lean Production) של יצרנית הרכב היפנית הענקית, טויוטה.

את שיטת "הייצור הרזה" שפיתחה טויוטה, ניתן להבין באמצעות שני עקרונות מרכזיים בה:

  • Just In Time: הכוונה היא שבכל שלב בתהליך הייצור, מייצרים אך ורק רכיבים וחלקים נדרשים לשלב הבא בתהליך. הרעיון הוא ליצור את מה שנדרש, מתי שהוא נדרש ובכמות הרצויה. מדובר בגישה מהפכנית ביחס לתהליכי ייצור מקובלים, אשר הצריכו יצירת מלאי גדול ככל הניתן באמצעות פסי ייצור ייעודיים; וזאת, ללא כל התחשבות בביקוש נקודתי.

  • Jidoka: משמעות המילה בתרגום חופשי היא "אוטומציה עם מגע אנושי". ברגע שנמצא כשל בייצור, הוא נעצר באופן מיידי על מנת למנוע ייצור של רכיבים פגומים. נוסף על כך, כאשר מכונת ייצור מסוימת מפסיקה לעבוד בעקבות בעיה או השלמת ייצור, מועברת התראה אל לוחות מודעות או אמצעים אחרים, נוספים.

שילובם של שני העקרונות הללו של Just In time ו-Jidoka, מאפשרים לחברת טויוטה לייצר רכבים באופן מהיר ויעיל ובאיכות מקסימאלית; וזאת, בהתאמה מלאה לדרישות הייצור.

חברות וטכנולוגיות ייצור בתעשיית הרכב:

בתהליכי ייצור של רכבים, נעשה שימוש במגוון טכנולוגיות ייצור. כך למשל, ניתן להתייחס לטכנולוגית הזרקת הפלסטיק לייצור חלקי רכב שונים העשויים מחומר זה. דוגמא לחברה העוסקת בתחום זה בישראל היא "רוזנשטיין פלסט". מדובר בחברה בעלת ניסיון משמעותי בתחום הזרקות הפלסטיק בתעשיית הרכב והיא ממוקמת בחולון. בין היתר, חברות מסוג זה מסוגלות לייצר חלקי פלסטיק ייעודיים לרכב כמו של פנסים, ומראות. זאת כמובן, בהתאם לצורך ולדרישות הלקוח. דוגמא לטכנולוגיה נוספת אשר נעשה בה שימוש בתהליכי ייצור של חלקי רכבים היא הזרקת גומי. חברה העוסקת בתחום זה היא "סופרגום" בתל אביב, המייצרת פרופילים קשיחים וחלקים שונים לרכב העשויים מגומי. בתעשיית הרכב ניתן לראות גם שימוש בטכנולוגיית יצור של יציקת לחץ באלומיניום - ודוגמא לכך היא חברת "אמן חצור", הממוקמת בקיבוץ חצור - העוסקת בייצור חלקי אלומיניום שונים המיועדים בין היתר למנועים של רכבים.