כרסום - טכנולוגיה לייצור מוצרים ואבות-טיפוס

כרסום היא שיטת ייצור הפועלת באמצעות הפעלת מכונות לעיבוד שבבי . מכונות העיבוד השבבי מסוגלות לעבד בצורה נקודתית ומדויקת משטחים מישוריים וכאלה אחרים בעלי צורות שונות. כרסום נחשבת לאחת השיטות היותר נפוצות של עיבוד שבבי.

באנגלית נקראת השיטה  "milling" (טחינה או כרסום) משום התהליך המתבצע במהלכה: מקבעים חומר גלם מסוים וכלי כרסום נע על פני חלק ממנו ומסיר כמות חומר מסוימת ובאופן מדויק.

תהליך עיבוד בשיטת הכרסום יכול להתבצע על כל סוג של חלק, כגון: קוביות, פלטות, מוטות חלקים, צינורות חלולים ועוד. כמו כן, תהליך הכרסום יכול להתבצע על חומרים מגוונים כגון: מתכות, עץ, חומרים פלסטיים ומרוכבים ונוספים.

מכונות העיבוד השבבי המשמשות בתהליך הכרסום יכולות להיות ידניות: מכונות אשר השליטה בהן על מהירות סיבוב כלי הכרסום, הזזתם והחלפתם היא בידיו של מי שמתפעל אותן.

מצד שני, אילו יכולות להיות מכונות הפועלות באופן אוטומאטי באמצעות מחשב-  Computer Numerical Control (או בקיצור  :(CNCאלו הן מכונות לעיבוד שבבי המתוכנתות לעבוד על פי סדר פעולות שנקבע להן מראש וזאת באמצעות קוד שנכתב עבורן (G-Code). במכונות הפועלות בשיטת ה-CNC  גם החלפת הכלים המתבצעת במידת הצורך, נעשית באופן אוטומאטי לחלוטין.

מרבית מכונות העיבוד השבבי המשמשות לכרסום בנויות על בסיסם של שלושה צירים (X,Y,Z) אשר מאפשרים לבצע עיבוד חומרי בשלושה מימדים (אורך, רוחב ועומק). מכונות מתקדמות יותר יכולות לעשות שימוש אף במספר רב יותר משלושה צירים. מכונות מתקדמות אלה- שבהן למשל, קיים ציר המאפשר את תזוזתו של חומר הגלם ביחד עם כלי הכרסום, נחשבות לשילוב של מכונות כרסום וחריטה.

באמצעות המיכון לעיבוד שבבי בשיטת הכרסום- ניתן לבצע פעולות שונות על חומרי גלם וביניהן:

End Milling: בפעולה זו, כלי הכרסום נעים לאורכו של חומר הגלם ומסירים ממנו חומר לצורך יצירת מדרגות, יישור, יצירת כיסים (Pockets) ועוד.

Chamfer Milling: בפעולה זו, כלי הכרסום חודרים אל חומר הגלם ונעים באופן צמוד לדפנות שלו בכדי לייצר קיטום בזוויות נקודתיות. הקיטום יכול להתבצע על הדפנות החיצוניות או הפנימיות של חומר הגלם.

Face Milling: בפעולה זו, כלי הכרסום חודרים אל חומר הגלם ומסירים ממנו שכבה דקה ורחבה לצורך יישורו. פעולת ה- Face Milling  נעשית באמצעות כלי כרסום מיוחדים, המשמשים בלעדית לפעולה מסוג זה.