תהליך חיפוש פטנטים: מי יכול לחפש פטנט, איך מחפשים פטנטים?

חיפוש פטנטים באופן ממוקד ואיכותי יכלול מספר יעדים, ויחייב מענה על מספר שאלות:

  • באיזו מדינה תרצו לרשום את הרעיון
  • מהו סוג המידע שמעוניינים בו (פטנטים קיימים של מתחרים, מידע נוסף אודות מצב השוק, מאפיינים ספציפיים הקשורים לרעיון ועוד)
  • מהי אסטרטגיית החיפוש המתאימה ביותר (מילות מפתח, סיווגים, מתחרים ועוד)
  • מהם מאגרי המידע שעשויים לסייע לאסטרטגיה זו

תהליך החיפוש עצמו מתנהל באמצעות שימוש במאגרי מידע שונים הקיימים ברשת, חלקם מאגרים זמינים וחופשיים לציבור, ואחרים מאגרים מסחריים שהשימוש בהם הוא בתשלום. בכל מדינה ולכל מאגר רישום וחוקים שונים, כך שהליך חיפוש ממוקד ואיכותי דורש גישה נכונה לכל מאגר (ידע מקדים אודות אופני הפעילות של כל מאגר וטכניקות החיפוש המאפיינות כל אחד), הבנה בדיני הפטנטים הנהוגים במדינות הרלוונטיות, ידע טכנולוגי ועוד.

חיפוש שגוי עשוי להוביל לבקשה שתידחה על ידי רשות הפטנטים, על כך קיימת חשיבות רבה לחיפוש מקצועי ומקיף טרם ההגשה.

חיפוש פטנטים יכול להיעשות על ידי כמה גופים:

  1. היזם עצמו - פעמים רבות היזם עצמו יכול לבצע חיפוש פטנטים ראשוני, בלי להשתמש בשרותים של חברות חיצוניות כאלה ואחרות. הממציא יכול להיכנס למערכת החיפוש הנוחה של גוגל פטנטים, ולהתחיל ביטויי חיפוש הקשורים לתחום ההמצאה. היתרון בחיפוש פטנטים עצמאי: היזם הוא האדם שמכיר את המצאתו בצורה הטובה ביותר, ולכן יכול לסנן את הפטנטים הדומים מבין הפטנטים שרק נראים דומים במבט ראשון. אדם אחר, שאינו מכיר את פרטי ההמצאה, עשוי למצוא פטנטים "דומים" רק בגלל דמיון כלשהו בצורת השרטוטים או בתיאור הכללי, מבלי לעשות אבחנות דקות בין פטנט לפטנט.
  2. חברות חיפוש פטנטים מקצועיות -  הסריקה הזו תתבצע על ידי אנשי מקצוע, אשר יפיקו עבורך דוח מסודר של ממצאים, הכוללים תיאור של הפטנטים שנמצאו ופרטים נוספים. במקרים מסויימים, ניתן לבקש בדיקה מקיפה יותר הכוללת מלבד סריקת פטנטים, גם סריקה פרסומים בעיתונות, באינטרנט ובמגזינים מקצועיים. כידוע, גם פרסום קודם שאינו פטנט רשום, עלול לפגוע בסיכויים של הפטנט שלך להתקבל על ידיד רשם הפטנטים.
אילוסטרציה: איך לחפש פטנט?

אילוסטרציה: איך לחפש פטנט?

שיטות חיפוש הפטנטים האפשריות הן מגוונות וכוללות:

חיפוש לפי סיווגי פטנטים: לכל נושא ניתן מספר-קוד כלשהו שבעזרתו ניתן לחפש פטנטים הנכללים באותו התחום. סיווגי הפטנטים נחלקים לשלוש: הסיווג האמריקאי, הסיווג הארופאי, והסיווג הבינלאומי.

חיפוש לפי מילות מפתח: המאפשר להכניס מילים רלבנטיות לנושא הפטנט שאותו מחפשים ולקבל רשימה של מספרי פטנטים רלבנטיים.

חיפוש לפי פטנטים מצטטים ומצוטטים: ברוב מאגרי הפטנטים ניתן לראות מי ציטט פטנט מסוים וגם ההיפך-את מי ציטט אותו פטנט. חיפוש כזה מאפשר להגיע לפטנטים רלבנטיים נוספים.

חיפוש ממוקד מדינה: תהליך חיפוש שמטרתו לענות על השאלה האם הפטנט כבר רשום במדינת היעד הרלוונטית.

חיפוש משפחות פטנטים: "משפחות פטנטים" הן אוסף של פטנטים מרחבי העולם שמתארים את אותה ההמצאה ומסתמכים על מספר הקדימה שכולל מספר המסמך ותאריך הגשת הבקשה לפטנט. חיפוש לפי משפחות פטנטים חוסך זמן ומונע כפילויות בתוצאות חיפוש הפטנטים. למשפחות הפטנטים יש תאריכי תפוגה שונים בכל מדינה ותביעות שונות. חיפוש במשפחות פטנטים נועד לאתר מקבילות של פטנט ולבחון את הססטוס המשפטי של פטנטים ברחבי העולם.

אילוסטרציה: איך לחפש פטנט?

אילוסטרציה: איך לחפש פטנט?

תהליך החיפוש עצמו, מתחלק לכמה סוגי חיפוש:

חיפוש ראשוני: חיפוש עצמאי – חיפוש הניתן לביצוע באופן עצמאי באמצעות מנועי חיפוש אינטרנטיים. מטרתו לסרוק סריקה ראשונית באמצעות מילות מפתח ותחומים רלוונטיים, ולבדוק האם קיים פטנט רשום לרעיון הדומה או זהה לרעיון או ההמצאה הנוכחיים.

** טיפ: שכללו את החיפוש הראשוני שלכם, הגדירו מה חשוב לכם למצוא ואילו מונחים עשויים להאריך את החיפוש או לבלבל אותו. חיפוש מסוג זה מאפשר להוסיף שילוב בין מספר מילות חיפוש (X AND Y) , מציאת מילה אחת לפחות (X OR Y) או מילה אחת על חשבון אחרת (X NOT Y)**

להבדיל מחיפוש על ידי חברה, חיפוש עצמאי ייעשה במאגרי מידע פתוחים לציבור, כדוגמת גוגל פטנטים, רשות הפטנטים האמריקאית והאירופית, ארגון הקניין הרוחני הבינ"ל ועוד. פעמים רבות יגלה החיפוש העצמי תוצאות המרמזות או מבהירות על קיומה של המצאה דומה, על כן כדאי לא לוותר על השלב הזה. עם זאת, יש לזכור כי מאגרים חופשיים עשויים להיות עדכניים פחות ממאגרים אחרים, ולא לכלול פטנטים ישנים או פטנטים שנרשמו רק לאחרונה.

חיפוש מקצועי במאגרי מידע מסחריים – חיפוש הומוגני הנעשה בדרך כלל על ידי אנשי מקצוע, אשר מאפשר בחינה רציפה של מאגרי מידע מסחריים ועדכניים הכוללים כמויות גדולות של פטנטים. היתרון בחיפוש זה הוא, כאמור, קבלת תוצאות יעילות ומקיפות.

שירותי חברת "גיזמו הנדסה" בתחום: המשרד מספק שירות חיפוש פטנטים אמין ומאובטח. השירות מאפשר ללקוח לעבור משוכה זו בהצלחה ולהמשיך לאחר מכן לשלב הפיתוח ההנדסי של המוצר.