כמה עולה לפתח מוצר - עלות פרויקט לדוגמא

כמה עולה לפתח מוצר חדש משלב הרעיון עד יצור המוני בסין?

ננסה לענות על השאלה הנפוצה הזו עם דוגמא אמיתית שלנו, כולל כל השלבים שעברנו עד ההגעה לשוק.

הדוגמא למחיר הפרויקט היא עבור המוצר Grabo שפותח ע"י נמרוד ואולג, השותפים המייסדים של החברה.

עלות-פיתוח-מוצר-גרבו

מחיר פרויקט גרבו מהרעיון ועד הצלחה מסחרית

נקדים ונאמר שכל פרויקט הוא שונה לחלוטין. פיתוח פותחן בקבוקים פשוט הוא שונה מהותית מפיתוח ציוד רפואי מתקדם או כלי עבודה חשמלי. עם זאת, אנחונ מאמינים שחשיפה מהסוג שמוצג כאן מייצגת מוצר "ממוצא" ברמת הסיבוכיות. כמו כן, צריך לזכור שהעלויות תלויות מאוד גם בבחירות של היזם: כמה זמן להשקיע במחקר? כמה גרסאות שונות לפתח? כמה להשקיע במקצה שיפורים לפני הייצור, לאיזה תערוכות ללכת וכו.

ננסה להביא פרטים גם על ההוצאות והעלויות הקשורות בשיווק, רישום פטנטים, תערוכות, ייצור וניהול החברה אחרי התחלת הייצור.

** את שעות הפיתוח האישיות שלנו המרנו לפי מחיר שעת הנדסה סטנדרטית ($100 למהנדס בכיר, $50 למהנדס צעיר שרטט או מעצב) בשביל להגיע למחיר שלקוח רגיל (שאינו מהנדס) היה משלם.

*** ניסינו לאסוף חשבוניות ולבדוק כל סעיף, אך חלק מהעלויות והמחירים הוספו מהזיכרון ויכול להיות שפיספסנו הוצאות שקשורות לפרויקט.

1. שלב הרעיון ומחקר ראשוני - $800 דולר

כאשר נמרוד חשב על הרעיון תחילה, לא ידענו האם קיימים מוצרים דומים, האם יש שוק למוצר והאם בכלל יש צורך לפתרון של כלי וואקום חשמלי כמו הגרבו. הרעיון עלה כ"פתרון לבעיה טכנית מדעית" בלי לחשוב כלל על המוצר. נמרוד מספר שחשב על הרעיון בזמן טיול טיפוס בהונג קונג. בזמן הטיפוס על הסלעים, עלתה אצלו השאלה - "האם ניתן לבנות מכשיר שיתפוס את המשטח המחוספס והמלוכלך של הסלע עליו אנחנו מטפסים.

השאלה הזו הידהדה אצלו בראש כבעיה תיאורטית לחלוטין. לאחר מספר ימים של חשיבה, נמרוד התחיל להשקיע כמה שעות בשבוע בשביל לחקור חומרים, לקרוא על טכנולוגיות בתחום הטריבולוגיה (מדע החיכוך) והתכנסות לפתרון.

אנחנו מעריכים שזמן העבודה של נמרוד בשבועות הראשונים היה כ8 שעות, ולכן המחיר בשלב הראשוני הזה מוערך ב 800 דולר (אותם לא שילמנו בפועל, אך לקוח חיצוני בפרויקט סטדנרטי היה משלם מחיר דומה).

שלב ראשון - כמה עולה לפתח מוצר

נמרוד רותם ממציא גרבו ומייסד גיזמו-מייקר בטיול טיפוס הרים

2. ניסויים להוכחת היתכנות עם "דגמים" ראשוניים. $1200

נמרוד בנה כמה דגמים ראשוניים ביותר, לפני התכן הממשי רק לצורך בדיקת חומרים, תיקוף הרעיון ובדיקת משאבות וחלקים. העלות כוללת את מחיר החלקים שנמרוד קנה לצורף בנית המודלים ואת שעות העבודה.

3. פיתוח הנדסי ראשוני (PDR) ומידול פתרונות במחשב - $5500

בשלב הבא נמרוד האמין שיש לו כיוון פתרון אפשרי והתחיל לעבוד על פתרונות טכניים ומידול במחשב בצורה קונספטואלית ( Preliminary design review)

את הפתרונות כללו שילוב של משאבת אוויר חשמלית עם ביצועים מסויים (לחץ ספיקה וצריכת אנרגיה), ואטם מיוחד המשלב ספוג תאים סגורים רך מאוד אשר מסוגל לעבור דיפורמציה ולהיצמד למשטחים מחוספסים מאוד, בשילוב עם שכבה שניה של גומי בעל מקדם חיכוך גבוה. בשלב הזה גם נעשו חישובים תאורתיים ראשוניים של מהירות הדיפוזיה של הגז דרך הסלע ודרך הספוג על משטחים שונים. סימולציה בשילוב עם חישובים "על הנייר" הביאו את נמרוד למסקנה שניתן לשמור על וואקום ברמה של כחצי אטמוספריה גם על משטחים מאוד מחוספסים. הוחלט להמשיך לשלבים בדיקות טכנולוגיות וCDR ראשוני בשביל לבנות אב טיפוס להוכחת היתכנות.

מחיר-פיתוח-מוצר-תכן-ממוחשב

4. פיתוח הנדסי פרטני CDR והזמנת חלקים בעיבוד שבבי. -$8500

בשלב הזה אנחנו כבר נמצאים עם תכן הנדסי "פרטני", או "תיק מוצר". התכן הפרטני מאפשר לנו להזמין חלקים ממפעלי עיבוד שבבי ולייצר אב טיפוס ברמת גימור טובה יותר. בשלב הזה כבר התחיל להיות לנו ברור שהשוק העיקר של המוצר לא יהיה קשור כלל לטיפוס - התחלנו לראות הזדמנות בעולם הבניה וההתקנה ובמקביל לפיתוח ההנדסי, התחלנו לבצע סקר שוק ולחפש את הלקוח הפוטנציאלי. כמו כן בשלב הזה התחלנו לחשוב על באפשרות של הגשת פטנט ואספנו חומר, אך עוד לא ניגשנו לעורך פטנטים. הפוקוס היה רק על המוצר, הפיתוח, העיצוב והלקוח.

עלות תכן פרטני

5. אב טיפוס להוכחת היתכנות - $5500

בשלב הזה בנינו אב-טיפוס להוכחת היתכנות בעזרת קבצי התכן של שלב CDR (התכן הפרטני). את אב הטיפוס בדקנו על משטחים שונים לצורך הוכחת היתכנות, הצגנו אותו לשותפים ולקוחות פוטנציאלים והתחלנו לעבוד על סרטוני תדמית תמונות ועוד חומרים הקשורים לפרסום. עדיין לא התחלנו ברישום הפטנט בשלב זה, אך התחלנו לבצע חיפוש פטנטים עצמאי באינטרנט ובדקנו את הפטנטים הדומים (תמיד יש משהו דומה, אך השאלה היא מה בדיוק רשום בדרישות ההגנה של הפטנטים הדומים והאם זה עלול לסכן אותנו).

6. הפקת סרטוני תדמית לצורך הצגת המוצר - $8250

בשלב הזה פנינו לחברת הפקת סרטים ישראלית מצויינת: http://thegamers.tv/NextGen/

שלחנו אב טיפוס למפיקה רותם ועבדנו יחד איתם על הפקת מספר סרטוני תדמית ראשונים עבור המוצר.

7. הצגה בתערוכות ראשונות ופגישה עם מפיצים \ התחלת עבודה על פטנט- $35,000

בשלב הזה יזמים רבים מתחילים להיפגש עם משקיעים ומנסים לגייס כסף עבור סיום הפיתוח, התחלת הייצור, פתיחת חברה, רישום פטנט ושיווק אגרסיבי. אך נמרוד ואולג החליטו שהם אינם מעוניינים בגיוס. בשלב הזה השניים השקיעו כ $100,000 דולר בחברה מכספם הפרטי בכדי לשמור על בעלות מלאה ולהמשיך לקדם את המיזם בכוחות עצמם. הכסף שימש להתחלת יציאה לתערוכות, פגישה עם יבואנים ומפיצים במדינות רבות והתחלת עריכה של הפטנט הישראלי. (אם סדר הדברים נראה לכם קצת מוזר ואתם תוהים כיצד נפגשנו עם מפיצים ויבואנים לפני רישום ואפילו עריכה של פטנט, כנראה שעוד לא קראתם את המאמר בעמוד מחיר פטנט בראש הדף.)

לצורך קבלת סדר גודל של הוצאות בשלב זה, הנה כמה סעיפים המרכיבים את העלות הכוללת:

  • רישום לתערוכה בווגאס ודוכן תצוגה: $3000
  • טיסות אוכל ומלון 2 אנשים: $5000
  • דפוס, באנרים ופרסום מקדים: $800
  • טיסות בארה"ב ואירופה לפגישה עם יבואנים, אדם אחד: $9000
  • עריכה ראשונית של פטנט ישראלי: $7611
  • היתר: שונות
עלות פרויקט גרבו - תערוכה

8. קניין רוחני - הגשת פטנט וסימן מסחרי - $15,400

בשלב הזה הגשנו בקשה לסימן מסחרי Grabo במספר מדינות והמשכנו עם הגשה של פטנט, תחילה בישראל (ובשלב מאוחר יותר גם בארה"ב). יש לציין שהעלות בסעיף זה היא רק המחיר "עד לאותו רגע", וצפויות עוד עלויות נוספות בהמשך גם עבור הסימן המסחרי ובעיקר עבור רישום הפטנט.

9- הכנה לייצור וקבלת הזמנות מוקדמות - $85,000

הגיע הזמן להתחיל לעסוק בדבר האמיתי. פה מתחילה הדרך היזמית האמיתית. אנחנו נוהגים להגיד שכל הרעיון, הפיתוח, אבי הטיפוס, הפטנטים וסימני המסחר הם רק 5% מהפרויקט - יתר הזמן והמשאבים צריכים להיות מופנים לעולם אמיתי - ייצור שיווק ומכירות!

בנינו אתר אינטרנט עם חנות, התחלנו לנהל שיחות טלפוניות עם מאות יבואנים ומפיצים פוטנציאלים בעולם, התחלנו לקבל תשלום על הזמנות מוקדמות של המוצר ובמקביל רכשנו חומרים והתחלנו להכין את פס הייצור.

הניסיון שלנו בסין היה קריטי ואיפשר לנו להניע את תהליך הייצור בצורה זולה יחסית ע"י שימוש בצוות שלנו ועבודה עם ספקים שכבר עובדים איתנו על פרויקטים אחרים. אנחנו משארים שהתנעת הייצור ללא ידע קודם הייתה עולה לנו באיחור של בין חצי שנה לשנה ו$150,000 נוספים בשלב זה בלבד. (למדנו את זה על בשרנו בפרויקטים הקודמים כמו כלי העבודה האטומים של נמו).

10. קידום מכירות - $450,000

השלב הזה קצת מטעה כיוון שהוא מגיע במקביל למכירות והתחלת הכנסות. לא מדובר על כמעט חצי מליון דולר של הוצאות כ"הימור" על העתיד, אלא הוצאות שנעשו בצורה מחושבת בהתאם להכנסות ממכירה במקביל. הסעיפים העיקריים אשר מרכיבים את העלויות בשלב הזה הן:

  • שיווק באינטרנט (גוגל, פייסבוק, אינסטגרם, עיתונות): $90,000
  • תערוכות נוספות, פגישות בעולם: $55,000
  • בניית אתר מכירות, רישום עסק במדינות שונות, דוגמאות לספקים: $100,000
  • משכורות של אנשי מכירות חדשים: $150,000
  • שילוח ואיחסון מקומי במדינות שונות: $100,000

משאית פרויקט גרבו
מפיצים בפרויקט גרבו
עלות השגת מפיצים לפרויקט

11. ניהול חברה רווחית - השמיים הם הגבול

כעת אנחנו נמצאים בשלב הגדילה וניהול חברה רווחית. אנחנו לא מאמינים בגיוס השקעות ולא מעוניינים למכור את החברה ולעשות "אקזיט". שם המשחק הוא קידום המוצר בעולם, גידול במכירות, השתלטות על השוק ובניית המותג GRABO עד שיהיה לשם נרדף עבור ידיות וואקום חשמליות.

יש לנו כיום (תחילת 2020) מעל 400 מפיצים ברחבי העולם והמכירות ממשיכות לגדול.

בשנת 2019 המחזור השנתי של גרבו בלבד היה כ3 מליון דולר, כל ההשקעה הפרטית של נמרוד ואולג הוחזרה במלואה והחברה רווחית.

אנו צופים גדילה (לפי חוזים חתומים) של כ100% בשנה בשנתיים הקרובות ועובדים במקביל על הגרסאות הבאות של המוצר אשר יכנסו לייצור בקרוב.

טבלת סיכום:

סיכמנו את העלות בשתי צורות:

א. כלל העלויות עד התחלת מכירות (עד שהתחלנו לקחת כסף על הזמנה מוקדמת מספר חודשים לפני הייצור). עד לנקודה זו העלות של הפרויקט הייתה כ 65,000 דולר.

לפי הניסיון שלנו, רוב היזמים נוהגים לעשות הפסקה סביב שלב 5 (אחרי בניית אב טיפוס עובד יפה) ומגייסים השקעה להמשך הדרך, אך אנחנו בחרנו להמשיך בכוחות עצמנו.

ב. כלל העלויות עד סוף שנת המכירות הראשונה, כ615,000 דולר. אך יש לציין שבנקודה זו החברה כבר הייתה רווחית והכניסה מעל 3 מליון דולר, לכן נכון יותר להסתכל על העלויות לפני התחלת המכירות, שכן זה הוא הסכום אשר היה דרוש לנו פחות או יותר אם היינו מגייסים השקעה חיצונית.

#שלבעבורשולם
1רעיון \ מחקרשעות מחקר ובדיקה ראשונית$800
2דגם מחקריניסויים ובדיקות מחקר ראשוניות$1,200
3תכן ראשוני PDRפיתוח קונספטים במחשב$5,500
4תכן פרטני CDRהכנת קבצים, תיק מוצר וBOM$8,500
5אב טיפוס ראשוןבניית אב טיפוס $5,500
  ** גמר פיתוח גיזמו מייקר ** 
6צילום סרטוניםצילום והפקת סרטוני תדמית$8,250
7הצגה בתערוכותתערוכות ופטנט פרוביזורי ראשוני$35,000
   ** פה התחלנו מכירה מוקדמת ** 
8קניין רוחניהגשת סימן מסחר ופטנט (ישראל)$15,400
9ייצורבניית פס ייצור, הזמנת חלקים, עובדים$85,000
10קידום מכירותקידום מכירות ושיווק שנה ראשונה$450,000
  סה"כ עד להתחלת מכירות$64,750
  סה"כ עד סוף 2019 (שנת מכירות ראשונה)$615,150