כמה עולה לרשום פטנט - כל המחירים סעיף אחר סעיף (מעודכן ל2020)

כמה עולה פטנט באמת

חשיפה: כמה עולה לרשום פטנט בישראל ובמקומות אחרים בעולם. סעיף אחר סעיף

השאלה "כמה עולה לרשום פטנט " עולה פעמים רבות בשיחות עם יזמים וממציאים.

כעת אנו חושפים דוגמאות עדכניות. (נתוני עלויות שעורכי הפטנטים לא ממהרים לפרסם בצורה גלויה).

תחילה בואו נבדיל בין סוגי העלויות שאותם אתם עתידים לשלם בתהליך רישום ועריכת הפטנט.

1- עלויות עריכה ועבודה של עורך פטנטים וניסוח הדרישות שלכם. (ראה דוגמא מפורטת למטה).

תשלום זה יבוצע ישירות למשרד עורך הפטנטים והוא תלוי במורכבות הבקשה, הניסיון של המשרד אותו בחרתם ושעות העבודה הנוספות הדרושות לעורך הפטנטים בכדי להיפגש איתכם או עם אנשי מקצוע מטעמכם. בניגוד לאגרות, עלויות העריכה תלויות פחות בסוג הפטנט שירשם מכיוון שרוב העבודה היא עבודת עריכה וכתיבה מקצועית אשר צריך לעבור בצורה כזו או אחרת בכל סוגי הפטנטים, כולל פטנטים פרוביזורים, ישראלים, PCT וכו.

מחירי העריכה תלויים מאוד בסוג המשרד, ומורכבות הפטנט ועשויים לנוע (במשרדים טובים בישראל נכון ל 2020 ) בין 2000 דולר לפטנטים פשוטים ל8000 דולר לפטנטים מורכבים יותר.

2- אגרות ותשלומים לרשם הפטנטים. (ישולמו לרשויות בישראל או בכל מדינה אחרת עבור מחיר הגשת הפטנט)

את האגרה אתם תשלמו דרך משרד עורכי הפטנטים, או לחילופין, ישירות מול הרשויות במדינות השונות. מדובר על מחירים המשתנים בין מדינה למדינה ומבטיחים את הבחינה (אך לא את הקבלה) של הפטנט שלכם.

כמו שניתן לראות בדוגמא האמיתית שלנו למטה, עורך הפטנטים שולח בדרך כלל רשימה מפורטת של מדינות שונות, עם עלות האגרה בכל מדינה ומדינה. בחלק מהמדינות יש לקחת בחשבון גם את מחירי התרגום של הפטנט לשפה המקומית אשר עשויים לנוע בין 500 דולר ל 1500 דולר לפי הניסיון שלנו.

3- עלות המענה לשאלות הרשם ועדכונים לפטנט.

כפי שניתן לראות בדוגמא האמיתית שחשפנו בהמשך העמוד, העלויות הגדולות ביותר הן גם הבלתי צפויות ביותר. מדובר על "מענה למכתבים" של הרשם לאחר הגשת הפטנט.

השאלות ועבודת המענה נובעות בדרךכלל מטענות של הרשם על דמיון לפטנטים אחרים או דרישות המופיעות בפטנטים אחרים. יש לזכור שגם אם נעשה חיפוש פטנטים מקצועי, מדובר על תחום מאוד סובייקטיבי, ולכן סביר להניח שטענות כאלו ואחרות יעלו כמעט תמיד בשלב ההגשה לפני קבלת הפטנט וידרשו מענה מפורט (ויקר!) של עורך הפטנטים שלכם.

בשלב הזה עורך הפטנטים יחייב אתכם לפי עלות שעת העבודה שלו. תיאורטית העלות שלב שלב זה יכול להיות אפסית (אך זה נדיר ביותר) ויכולה להיות מאוד יקרה ללא גבול עליון תיאורטי לעלות.

בשביל להתרשם מסדרי הגודל, אנו ממליצים שוב להמשיך ולצפות בדוגמא האמיתית שחשפנו, סעיף אחר סעיף בהמשך הדף.


עוד כמה פרטים חשובים אחרונים שיעזרו לכם להבין את פירוט עלויות הפטנט בדוגמא:

ליזם ישראלי ישנן מספר אפשרויות לרישום הפטנט:

- רישום פטנט בישראל (עריכת הבקשה תעשה בכל מקרה באנגלית בדרך-כלל), דבר המקנה הגנה בישראל ואפשרות להמשיך ברישום במדינות אחרות תוך תקופה זמן קצובה (שנתיים בדר"כ) תוך שימוש בתאריך ההגשה בישראל כתאריך בכורה.

- הגשת בקשה לרישום הפטנט במדינה אחרת החתומה על אמנת PCT - בדרך כלל ארה"ב. בצורה כזו ניתן לקבל הגנה בשוק היעד כבר בשלב מוקדם של התהליך, וכמו במקרה הראשון, גם כאן ניתן להמשיך ולרשום את הפטנט במדינות נוספות אחרי תקופת זמן קצובה ולקבל הגנה החל מתאריך ההגשה הראשון.

- הגשת "פטנט פרוביזורי" - נהוג לחשוב שעלות פטנט פרוביזורי היא נמוכה יותר, אך יש לזכור שמדובר רק על תאריך בכורה והגשת מסמכים, ולא על פטנט. כלומר, מתבצעת הגשת מסמכים המתארים את ההמצאה לרשויות בארה"ב, אך המסמכים לא נבחנים. האגרה על הגשה שכזו היא זולה. כ$150, אך מדובר סה"כ בדחיה של ההגשה המלאה בשנה. יש להבדיל בין בקשת פטנט פרוביזורי שהינה בקשה לקבלת תאריך מיקדמי, הדורשת הגשת פטנט מלא תוך שנה, לבין שני המקרים הראשונים בהם מוגש הפטנט לבחינה בפועל ונכנס לתהליך הכולל בדיקה של רשם הפטנטים. ההגשה הפרוביזורית היא בסה"כ שליחת מסמכים עם תאריך לרשם, ובמידה ולא מתבצעת ההגשה המלאה לאחר הזמן הקצוב, לא ניתן לקבל את הפטנט.

בדר"כ עלויות העריכה עבור פטנט פרוביזורי יכולות להיות נמוכות יותר. לדוגמא, אם תבחר להגיש פטנט מלא בארה"ב, סביר להניח שעורך הפטנט יעבוד שעות רבות יותר על הבקשה ויגיש מסמך מפורט הרבה יותר מאשר אם תבקש מעורך הפטנטים להגיש פטנט פרוביזורי. עם זאת, גם הגשה פרוביזורית דורשות עבודת עריכה של משרד עורך הפטנטים, ולכן ההבדלים במחיר העריכה הם לא תמיד משמעותיים. האגרה במקרה כזה היא אומנם רק $150, אבל עבודת העריכה יכולה להגיע לסכום דומה למחיר עריכה מלאה של כ2000 דולר.

ההבדל המשמעותי במחיר הוא בין החלופות השונות הוא במחיר האגרות והתשלומים לרשויות.

פטנט ישראלי אגב אינו מאפשר הגשה פרוביזורית, ולכן יש לשלם אגרה מלאה ואת מחיר עבודת העריכה אשר יכולה לנוע בין אלפי שקלים בודדים ל30-40 אלף שקל, בהתאם למורכבות הפטנט.

עקרונית, ניתן להגיש בקשות פרוביזוריות כאלו ללא עזרתו של עורך הפטנטים, אך בפועל רוב החברות בוחרות להיעזר בשירות של עורך פטנטים מקצועי בשביל למנוע טעויות.

חלופה נוספת היא הגשת פטנט ישראלי - פה אתם צפויים לשלם קצת יותר על עריכת הפטנט, בדר"כ כ10,000 שקלים עד 70,000 בהתאם למורכבות הפטנט ומשרד עורכי הפטנטים שתבחרו. האגרות השונות עדיין אינן משמעותיות ומגיעות לאלפי שקלים בודדים. רשימת האגרות מצוייה באתר רשם הפטנטים הישראלי.

ניתן לראות את פירוט מחירי האגרות גם בדוגמא שחשפנו בהמשך

החלופה היקרה יותר היא הגשת "פטנט שלם" במדינה כמו ארה"ב והמשך רישומו במדינות רבות בעולם לפי תאריך הקבלה במדינה הראשונה (בהנחה שאכן התקבל). במקרה כזה אתם צפויים לשלם בין 30,000 דולר ל - 200,000 דולר כתלות במורכבות הפטנט, השאלות של הרשם ותשובות עורך הפטנטים שלכם, ומספר המדינות שתבחרו להגיש גם בהם את אותו הפטנט לפי אמנת PCT.

אם הסכומים הללו קצת מפחידים (ובצדק), יש לזכור כמה דברים חשובים בקשר לתהליך קידום ההמצאה:

  1. הסכום הכולל שתוציאו עבור עריכת הפטנט, מענה לרשם והגשה במדינות השונות נפרש על פני מספר שנים. אפשר לקוות שעד שיגיע החשבון של ההגשה ביפן או אוסטרליה, החברה שלך תיהיה כבר רווחית.
  2. סביר להניח שתבחרו לגייס משקיעים תוך כדי התהליך. לפעמים זה ניראה קשה, אך זכרו שיש לכם חודשים רבים בין תשלום לתשלום, ובזמן הזה כבר ניתן להיפגש עם שותפים אסטרטגיים, קרנות הון סיכון, קרן המדען הראשי ועוד ולגייס מימון שיעזור בהמשך תהליך הפיתוח והרישום.
  3. אתם כנראה לא צריכים פטנט! הרבה מהממציאים שאנו עובדים איתם, מצליחים לקדם מיזמים ולהרים חברות מצליחות מבלי שכף רגלם תדרוך במשרד עורכי פטנטים. אם יש לכם מוצר טוב, שעבר תהליכי פיתוח כנדרש וקיים תיק ייצור - אפשר ברוב המקרים להתמקד בפיתוח מוצר מצויין, הגעה לשוק לפני המתחרים, שיווק וקידם מכירות. (בדיוק כמו שאנחנו עשינו עם חברת הבת שלנו Nemo Power Tools, אשר פיתחה קו שלם של כלי עבודה אטומים למים, הגיעה לרווחיות כבר בשנת הפעילות הראשונה ובה מעולם לא רשמנו פטנט על הכלים והמוצרים, אשר נמכרים ללא מתחרים רציניים עד היום)

מקרה לדוגמא: עלות הפטנט של גרבו סעיף אחר סעיף (2020):

ממציא: נמרוד רותם.

משרד עורך פטנטים: ריינולד כהן.

קישור לפטנט באנגלית: WO2019215722A1

קישור לפטנט ברשם הישראלי: IL259216

מחירים ועלות פטנט

קישור לטבלאות פירוט העלויות סעיף אחר סעיף - קישור לפתיחה