שיטות וטכנולוגיות ייצור מוצרים חדשים

טכנולוגיות ייצור זהו תחום רחב במיוחד - המתפתח, מתחדש ומשתנה כל העת. את הידע הטכנולוגי ניתן לחלק בין שלושה תחומים מרכזיים: 

  • פיתוח הנדסי (למשל תכנון ופיתוח של מוצרים).
  • עיצוב (עיצוב תעשייתי, עיצוב מוצר).
  • ייצור (כל הנוגע לסוגים שונים של ייצור ולשלבים השונים בתהליך עצמו)

במאמר זה, אנו מתמקדים בנושא של  שיטות טכנולוגיות שונות לייצור ולרבות - בסוגיו השונים.

אופי הייצור לרוב מתחלק ל-2 סוגים או שלבים:

  • ייצור יחידני: מדובר בייצור של יחידות בודדות בלבד, Off-one. אם אנו בוחנים ייצור יחידני בפיתוח מוצרים למשל, אנו יכולים להתייחס לדוגמא- לייצורו של פריט ריהוט ייחודי המעוצב בצורה ספציפית ושלא ניתן לשכפול. גם ייצור אב-טיפוס למוצרשנועד להיות מיוצר בהמשך בייצור המוני נכלל בתוך הקטגוריה של ייצור יחידני, בזכות שימוש בטכנולוגיות ייצור זהות. 
  • ייצור המוני (תעשייתי): כאן מדובר בייצור שאינו מוגבל בכמות והוא משלב גם שיטות ייצור מתקדמות. ניתן למשל למנות בייצור ההמוני- מוצרי חשמל וצריכה ביתיים, סמארטפונים (מכשירים חכמים) רכבים, מוצרי מזון וכו'. המושג כולל בתוכו תת-קטגוריה - ייצור סדרתי: בייצור הסדרתי, מייצרים סדרה מוגבלת של מוצר זהה (מאות, אלפים, וכו'). דוגמא למוצרים כגון – ייצור בקולקציה מסוימת של בגדים, סדרת צעצועים לילדים ועוד.

שיטות ייצור טכנולוגיות שונות, נכנסות לידי ביטוי בייצורם של מוצרים הרלוונטיים בכל תחומי החיים: חקלאות, רפואה, כלכלה, תקשורת, תחבורה וכו', ובמוצרים מגוונים:

על שיטות טכנולוגיות הייצור השונות, נמנות בין היתר: כרסום, חריטה, עיבוד שבבי (CNC), הזרקת פלסטיק, הזרקת אלומיניום, Blow Molding (ניפוח בתבניות), אקסטרוזיה (שיחול), כיפוף פח, הדפסת תלת-מימד ונוספות.

ייתכן כי בתהליך פיתוח מוצר; חלקים ורכיבים ממנו יוכלו להיות מיוצרים באמצעות שימוש בכמה שיטות שונות של ייצור.

אולם, בכדי שתוצר סופי ייענה על דרישות מחמירות של איכות ואמינות וגם על מנת להבטיח שתהליך הייצור התבצע בצורה יעילה תוך התחשבות בעלויות התפעול השונות שבו - חשוב שתעשה בחירה נכונה ומתאימה ביותר של שיטת ייצור כזו או אחרת.

בעת פיתוח המוצר צוות הנדסי לוקח בחשבון את שיטת הייצור הרלוונטית במטרה לקבל תוצר איכותי, אמין ופונקציונאלי העונה על כל הדרישות המצופות ממנו.

לנוחיותכם, ריכזנו מאמרים המסבירים על כל טכנולוגיה ושיטת ייצור בנפרד, המאמרים המופיעים בהמשך העמוד.