פיתוח מוצר חדש ב-5 שלבים

החל בפיתוחם של מוצרים כמו קומקום וטוסטר חשמליים; ועד לפיתוח מוצרים מורכבים יותר כגון מיקרוגל, תנור ומקררים - מושקעת מחשבה מעמיקה רבה - המשלבת בין היתר; מחקר מקיף הנוגע להיבטים שונים של פיתוח וייצור, ביחד עם הנדסת אנוש מדוקדקת. במאמר זה, אנו נכיר ונעסוק בהקשרים הללו, בתכנון, פיתוח וייצור מוצרי מטבח.

תהליך פיתוחו של מוצר חדש הנו תהליך מורכב, וכדי להגיע לנקודה שבה ניתן יהיה לייצרו בפועל - יש לעבור חמישה שלבים מרכזיים:

  • חקר שוק + אפיון: בשלב הראשון, יש לחקור ולבחון היטב את השוק הנוגע לאותו מוצר אשר אותו מעוניינים לפתח: מי הוא קהל היעד, מה הם הטרנדים הקיימים, אילו מוצרים מתחרים קיימים ועוד. נוסף על כך, יש כמובן לבצע בדיקה של חומרי גלם רלוונטיים ובחינת הטכנולוגיות השונות שייעשה בהן שימוש לטובת פיתוח וייצור.

  • פיתוח קונספט: לאחר ביצוע שלב האפיון הראשוני, יש לבחון אפשרויות שונות לפיתוח וייצור המוצר בתצורות שונות. לכל אפשרות כזו, יהיו כמובן יתרונות וחסרונות, ועל כן באחריותו של צוות הנדסי מקצועי; לבחון את האפשרויות הללו ולתעדף את זו שתהיה הכי רלוונטית לתהליך. המטרה הסופית של שלב הקונספט היא לבנות מודל ראשוני לכל אופציה פוטנציאלית של ייצור (למשל, בחינת כמה אפשרויות לייצור קומקום חשמלי חדש).

  • תכנון לפרטים: בשלב זה, יש לבחון את הרעיון לפיתוח מוצר חדש, בכדי להבין כיצד הוא יוכל לשרת בצורה אופטימאלית ומקסימאלית את הצרכנים הסופיים. בשלב זה, יש לבצע תכנון הנדסי מדויק ומפורט של המוצר לרבות חשיבה ביחס לחוויית משתמש והנדסת אנוש. אם ניקח כדוגמא את פיתוחו מתקן לייצור קוביות קרח: נרצה לבחון למשל - עד כמה נוח מבחינה פונקציונאלית - השימוש באותה מכונה, ובאיזו רמת איכות היא פועלת (קוביות הקרח מיוצרות בצורה שלמה ובזמן יחסית מהיר למשל).

  • בניית אב-טיפוס: מדובר בשלב משמעותי במיוחד בפיתוח מוצר חדש. בניית אב-טיפוס, נועדה להמחיש ולבחון את רעיון פיתוח המוצר בכל היבט אפשרי: תפעול, פונקציונאליות, תקינות חיבור בין חלקים שונים והנדסת אנוש. כמו כן, ניתן להסיק מבניית אב-טיפוס של מוצר באשר לפיתוח ותכנון עיצובו הסופי. במוצרי מטבח למשל, ניקח כדוגמא יצירת מודל של קומקום חשמלי; אשר לבחון בו בין היתר; את רמת נוחות האחיזה בידית.

  • ייצור: השלב הסופי בתהליך פיתוחו של מוצר. בכדי להיות מוכנים לשלב הייצור, יש לדאוג להכנת תיק ייצור אשר יכלול: שרטוטים של חלקי המוצר (הכוללים הוראות ייצור והרכבה של כל רכיב בו) ובין היתר, גם קבצי תלת-מימד של המוצר. יש לקחת בחשבון שהדגם התלת-מימדי של המוצר יצטרך לעבור התאמה ביחס לדרישות של המפעל המייצר, כגון: חומר גלם, טכנולוגיית ייצור וכד'.