ייצור מוצרים באופן המוני לרוב מתרחש במפעלים בסין, אך יש יוצאים מן הכלל

הגעתם לנקודה, בה המוצר אשר פיתחתם מוכן לשלב הייצור. עליכם כרגע להחליט ולבחור היכן לייצר אותו. במאמר זה אנו נתמקד בשני אפשרויות: מפעלים המשמשים לייצור המוני בארץ, לעומת מפעלי ייצור הממוקמים במזרח הרחוק בסין.

מפעלי ייצור בסין:

בשני העשורים האחרונים נראית מגמתיות הולכת וגוברת במעמדה של סין כמדינת ייצור מרכזית ברמה גלובאלית. בעבר, הייצור בסין התבסס על כוח עבודה זול ומכאן נבעו מחירי ייצור זולים גם כן. כיום לעומת זאת, רמת הייצור הקיימת בסין משתווה לזו של מפעלי ייצור הממוקמים באירופה ובארצות הברית. חברות טכנולוגיות גדולות; המובילות בתחומן, מייצרות כיום בסין (למשל חברת Apple וחברות Lenovo). יחד עם זאת, יש לציין כי מפעלי ייצור בסין מציעים רמות שונות של איכות - מן הנמוכה ביותר ועד לגבוהה ביותר. עלינו כיזמים, למצוא ולהחליט מי יהיה המפעל הטוב ביותר אשר ישרת באופן אופטימאלי את דרישות הייצור - הן מבחינת מחיר והן מבחינת איכות.

בכדי להניע בצורה נבונה תהליך ייצור מול מפעלים בסין, כדאי לשים דגש על הנקודות הבאות:

  • הגדרת המוצר - כמות ייצור, מחיר.
  • משא ומתן מול יצרנים שונים - לספק הבהרות על המוצר בכדי לקבל הצעות מחיר ממפעלי ייצור שונים בסין.
  • בחירת מפעל לייצור: לבדוק תקנים בהם עומד המפעל, גודל המפעל ועוד.
  • שליחת דוגמאות ייצור לארץ - לבחון את טיב איכות הייצור של המפעל.
  • בייצור המוני יש לשים דגש רב על נושא של בקרת איכות שוטפת.

במידה ומדובר בחברה קטנה המייצרת מוצרים פשוטים יחסית, כדאי לעבוד באופן ישיר מול מפעלי הייצור בסין. עבור חברות גדולות במיוחד, כדאי שעובד מן החברה יהיה ממוקם באופן שוטף במפעל בסין. הדרך הנפוצה ביותר בעבודה מול מפעלי ייצור בסין הקיימת היום בארץ היא שכירת שירותיה של חברה אשר מעניקה שירותים לייצור בסין.

מפעלי ייצור בארץ:

אל מול האפשרויות המגוונות של ייצור במזרח הרחוק בסין, כדאי לשים לב לתופעה המתרחשת בשנים האחרונות: חזרתן לארץ של חברות ישראליות, שהיו מייצרות בסין.

את החזרה הזו ניתן להסביר בכך שמחירי הייצור בסין עלו והתחרותיות ברמת הייצור בישראל, עלתה במקביל. אחת הדוגמאות לתחרותיות הגוברת ברמת הייצור בישראל - היא נכונותן של חברות ישראליות להפחית מרווחיהן; וזאת, באמצעות הכנסת פסי ייצור מכאניים. מעבר לכך ובאופן כללי; קל יותר לפקח ולבקר על תהליכי הייצור הנעשים במפעלים בארץ מאשר אלה הנעשים בחו"ל.

לכאן או לכאן, בין אם הכוונה היא לייצר במפעל בסין או במפעל בארץ - יש לשים לב ולעקוב אחר תמורות כלכליות משתנות. בהתאם לכך, לעיתים תהיה הבחירה לייצר במפעלים בסין טובה יותר מייצור במפעלים בישראל ולהיפך.