מה ההבדל בין תפיסת עולמו של הלקוח לבין הצורך של קהל היעד

חברות הנדסה, אשר עוסקות בפיתוח של מוצרים חדשים, צריכות לשלב בין הדרישות, התקוות והרצונות של הלקוח אשר פונה אל החברה, לבין הרצונות, ההעדפות והצרכים של קהל היעד של המוצר. לעיתים, הדבר יוצר בלבול, ניגוד עניינים וחוסר הבנה אצל הנוגעים בדבר. במאמר זה ננסה לעשות מעט סדר בנושא הבסיסי: מהו, בעצם, ההבדל בין קהל היעד ללקוח?

מיהו הלקוח?

בכל הנוגע לחברות העוסקות בפיתוח המוצר, הלקוח הוא בדרך כלל היזם, הוגה הרעיון. אדם מעלה על דעתו רעיון למוצר חדש שינו קיים עדיין בשוק, לאפליקציה חדשה ושימושית או משעשעת, לתוכנה יעילה שתאפשר ביצוע של פעולות חשובות. על מנת להפוך את הרעיון שלו למוצר בפועל, עליו לפנות לחברה מתאימה לפיתוח מוצר, על מנת לקבל את המשאבים שהוא זקוק להם: מתכנתים, מפתחי מוצר, מעצבי מוצר, מומחים לחוויית משתמש וגם משווקים וכדומה. היזם הופך להיות הלקוח של חברת הפיתוח, אשר עובדת, למעשה, עבורו. החברה מפתחת את המוצר על פי הרעיון הבסיסי של היזם, ומפתחת אותו בהתאם לדרישותיו ולשאיפות שלו מן המוצר.

מיהו קהל היעד?

במרבית המקרים, הלקוח כלל איננו נכלל בקהל היעד של המוצר. אמנם, במקרים מסוימים ישנה חפיפה מסוימת בין הלקוח לקהל היעד, מכיוון שיזמים רבים הוגים רעיון למוצר אשר דרוש להם עצמם, בחיי היומיום שלהם או בעבודה שלהם. עם זאת, בפועל, מרבית הרעיונות הם אולי בעלי זיקה לתחום העניין של היזם, אך לא בהכרח יוצרים מוצרים שיהיו יעילים עבורם בפועל. קהל היעד, בסופו של התהליך, הוא האנשים אשר ישתמשו במוצר בפועל. לדוגמא: קהל היעד של מגבים לרצפה – יהיה אנשים אשר שוטפים רצפות; קהל היעד של צמיגים לרכב יהיה בעלי רכבים; וכן הלאה. קהל היעד משפיע באופן המשמעותי ביותר על אופן הפיתוח של המוצר. לעיתים קרובות, סקרי שוק בקרב קהל היעד מגלים צרכים מסוימים שלא עלו על דעתו של היזם, או מגלים כי קהל היעד דווקא מעדיף מוצר מסוג מסוים ולא מסוג אחר.

הנה עוד דוגמה להבדל בין תפיסת עולמו של הלקוח לבין הצורך של קהל היעד: לקוח של החברת פיתוח המוצר עלה על רעיון גאוני לגאדג'ט חדש המתחבר לעגלת התינוק, משהו שיכול להקל מאוד על ההורים, הוא מתחיל לתכנן את המוצר מתוך חיבור האישי שלו (הלקוח) לעולם הגאדג'טים, ושוכח לחלוטין שקהל היעד הרלוונטי למוצר (מי שיגיע לחנות מוצרי תינוקות) תהיה האם של התינוק. איזה מוצר האם הייתה בוחרת לחבר לעגלת התינוק שלה?

חברת הפיתוח המוצרים מאזנת בין רצונו של הלקוח לבין הצרכים של קהל היעד, במטרה ליצור מוצר מושלם.

אנו מזמינים אתכם לפגישה בה תוכלו להציע את הרעיונות שלכם למוצרים חדשים.