איפה כדאי לייצר - בארץ או במזרח

התשובה לשאלת המיקום הנכון לייצור מוצרים כאשר מתייחסים להשוואה בין כדאיות הייצור בארץ לבין ייצור במזרח הרחוק, כדוגמת סין למשל תלויה בפרמטרים של איכויות ועלויות.

הייצור בסין אומנם נתפש זול יותר, אך יזמים בישראל הגיעו למסקנה כי ישנם מקרים שבהם דווקא הייצור במדינת ישראל יוצא משתלם יותר גם בבחינת איכויות המוצר ואף בשיקול העלויות. על כן, לא מעט מהם אף החזירו את פסי הייצור שלהם חזרה לישראל. ישנה תפיסה מקובלת שעל פיה מדינת ישראל איבדה לא מעט מקומות עבודה לטובת מפעלים במזרח הרחוק - בניגוד לכך, עולה כי בתקופה האחרונה לא מעט חברות ישראליות בתחומים שונים כגון רפואה, פלסטיקה, מתכת וטקסטיל שתחילה עשו מעבר לייצור במזרח, העבירו חלקית או באופן מלא את פסי הייצור שלהן חזרה לישראל.

ניתן להסביר את תופעת החזרת פסי הייצור מן המזרח לישראל בכך שעלויות הייצור בסין עלו ואילו בישראל תחום הייצור הפך תחרותי מתמיד. בנוסף, עלה כי יכולות ייצור בכמויות קטנות המאפיינות את התעשייה בישראל יוצרות יתרון לעומת הייצור המאסיבי והנרחב בסין. כמו כן, נכונותן של חברות ישראליות להפחית מרווחיהן על ידי הכנסת פסי ייצור מכאניים תרמו למהלך ההפוך של השבת פסי הייצור לישראל.

מעבר לייצור במזרח הרחוק מונע ממעין "טרנד עולמי", סוג של סחף שגורף אחריו המוני יזמים טרם ביצעו שיקולים לעומק של עלות ורווח מן המוצרים שהם מייצרים. הרבה חברות ישראליות שהחלו לבצע תחשיבים שונים של הובלות, עלויות ייצור וכיסוי כשלים אפשריים בהם, החלו במהלך של החזרת תעשיות הייצור שלהם לישראל.

דוגמא למהלך של החזרת פסי ייצור חזרה לישראל היא חברת TDK למבדא. מדובר בחברה שהיא למעשה תאגיד יפני שמייצר רכיבים אלקטרוניים מובילים בעולם - שמחלקה מסוימת בו אחראית על פיתוח וייצור של ספקי כוח.

למרות המגמה של החזרת קווי ייצור לישראל - יש לשקול לעומק כדאיות מיקום בהשוואה בין ייצור בארץ לסין כיוון שהיא הרבה מאד תלויה בשינויים כלכליים בתקופות שונות בהן נכון יותר ליצר לעיתים בסין ולעיתים בישראל.

אנו, בחברת "גיזמו הנדסה" המספקים שירותי תכנון, פיתוח, ייצור אבי-טיפוס והכנה לייצור המוני- נשמח לעמוד לשרותכם בפיתוח המוצר שלכם והכנתו לייצור המוני.