ייצור סדרות ראשוניות של דגמים


אנחנו בחברת מקביט מלווים את היזם לאורך כל תהליך הפיתוח, החל בתהליך התכן הראשוני ועד הצגת אב טיפוס ותיק מוצר . מטרתנו היא לסייע ליזם להפוך את הפטנט או הרעיון שלו למוצר רווחי ומצליח. לצורך כך, אנו מציעים ללקוחותינו אפשרות לייצר סדרות ייצור ראשונות, בטכנולוגיית ייצור בתבניות סיליקון.

לאחר שצורתו ואופן פעולתו של המוצר גובשו, ונוצר אב טיפוס המדגים את פעולתו, מתחיל לרוב תהליך הייצור. אב הטיפוס של המוצר, המתקבל מחברת מקביט, ניתן בצירוף תיק מוצר. תיק המוצר מכיל לרוב מסמכי הגדרות של המוצר, את ביצועיו השונים ונתוני עמידה בתקנים שונים. הוא מכיל שרטוטים ואנימציות להסברת אופן פעילותו של המוצר, וקבצי שרטוט תלת מימדיים- קבצי CAD. קבצים אלה מכילים את צורת המוצר וחלקיו. בנוסף מצורפת רשימת חלקים כללית (BOM) הכוללת את כלל הרכיבים והחלקים במוצר, בין אם קנויים או בייצור מיוחד. במידת הצורך נכלות בתיק המוצר מידע על שיטות הייצור וההרכבה. תיק המוצר הוא אלמנט חשוב מאוד בפיתוח מוצר כיוון שהוא מכיל את המידע הנחוץ לייצור סדרתי של המוצר, בין אם בייצור עצמי של היזם, או במכירת הפטנט לחברה אחרת.

אך לעתים, בין שלב אב הטיפוס ובין שלב הייצור, בוחר היזם, תוך התייעצות עם הצוות המקצועי, לייצר סדרה ראשונה ומוגבלת של המוצר. הסדרה הראשונה כוללת ייצור בקנה מידה מצומצם של המוצר בצורתו הסופית. בייצור הסדרה הראשונה מייצרים למעשה כמות מצומצמת וראשונית של המוצר, כפי שישוחרר לשוק. את המוצרים ניתן לבדוק ולנסות על מנת לבחון את אופן פעולתם במציאות ולוודא כי הם אכן תואמים את הציפיות ומבצעים את עבודתם כהלכה. בנוסף, את סדרת הייצור הראשונה ניתן להעביר לבדיקה בקבוצת מיקוד (Focus Group). קבוצה כזו כוללת מספר נסיינים המדמים את קהל היעד של המוצר. הפידבק והתגובות המתקבלות מקבוצת המיקוד מאפשרים למפתחי המוצר לשפר ולשכלל את התכנון בהתאם לת גובה של הקהל. קבוצות מיקוד מאפשרות למעשה לצוות הפיתוח לשפר ולשכלל את המוצר ולבדוק כיצד הקהל יגיב אל המוצר, וזאת ללא הצורך לייצר את המוצר בסדר גודל מלא ובכמות מלאה. לכן, ייצור הסדרה הראשונה הוא כלי חשוב בתהליך הפיתוח, שמאפשר ליזם לשפר, לשכלל ולבדוק את המוצר, וכמו כן לבדוק את תגובת הקהל אליו, במינימום של השקעה כספית.

יש חשיבות גדולה לשיטת הייצור הנהוגה בסדרת הייצור הראשונה. כיוון שהמוצר לא נכנס לייצור סדרתי, לא הגיוני להשקיע עשרות אלפי שקלים בתבניות הזרקה לפלסטיק מפלדה, ובשאר המתקנים המשמשים לייצור המוני. פתרונות ייצור אחרים לייצור של סדרה ראשונה הם עיבוד שבבי והדפסה תלת מימדית. בהדפסה תלת מימדית, נבנה החלק ב"הדפסה" של שכבות פלסטיק דקות זו על גבי זו, עד שמתקבלת הצורה הסופית. בעיבוד שבבי, מכרסמת מכונה המקבלת פקודות ממחשב חלקים מתוך בלוק חומר גלם, עד לקבלת המוצר. עיבוד שבבי מאפשר ייצור מדוייק ואיכותי ביחס להדפסה תלת מימדית, אך לשתי שיטות אלה חיסרון מהותי: הן יקרות מאוד לשימוש, ועלות הייצור של חלק בשיטות אלה מגיע ממאות שקלים ועד אלפים.

לכן, אנחנו במקביט מציעים פתרון נוסף: תבניות סיליקון גמישות להזרקה. תבנית גמישה היא כמו "נגטיב" תלת מימדי של החלק אותו רוצים לייצר. התבנית עשויה מחומר דמוי סיליקון, ובעלת תכונות כימיות ייחודיות המונעות ממנה להידבק אל החומרים המוזרקים לתוכה. את תבנית הסיליקון יוצרים על ידי הכנסת הרכיב לתוך קופסה ויציקת הסיליקון סביבו. לאחר מכן משחררים את הסיליקון מהקופסה וחותכים בו חריץ הפרדה (Parting Line). כאשר התבנית מוכנה ניתן להזריק לתוכה פלסטיק, גבס, בטון, בדיל, שעווה וחומרים נוספים. לאחר התמצקות החומר מתקבל הרכיב הסופי.

תבניות סיליקון הן שיטה משתלמת ביותר לייצור סדרות ראשוניות, כאשר כמות החלקים או אופי החלקים הנדרשים לייצור הופך את ייצורים בהדפסה תלת מימדית או בעיבוד שבבי לבלתי משתלם. בהשקעה חד פעמית של כ-3000 ש"ח, ניתן ליצור תבנית שתשמש להזרקות רבות, וכך לייצר סדרה מוגבלת של מוצרים בעלות נמוכה.