מכירת רעיון למוצר - האם אפשר למכור רעיון לחברה מסחרית

התכנון של מרבית היזמים הוא להצליח למכור את הרעיון או ההמצאה שלהם לגופים בעלי אינטרס דוגמת חברות מסחריות קיימות, שיכולים להרוויח לא מעט מרכישת הקניין הרוחני של אותם היזמים. לא מעט סטרטאפיסטים ויזמים חולמים על הרגע שבו יצליחו למכור את הפטנט שלהם, ובמילים אחרות שואפים לאקזיט. אך מכאן עולה שאלה מהותית: האם מדובר באסטרטגיה פרקטית הניתנת ליישום?

מקרים נפוצים ואחוזי הצלחה במכירת רעיונות

חשוב לציין כי כיום הרוב המכריע של היזמים אינם מצליחים בהכרח למכור את ההמצאה או הפטנט שלהם בכוחות עצמם ולקבל תמורה מספקת עבור הקניין הרוחני שלהם. אלו שכן מצליחים נחשבים לנדירים במיוחד. מה שקורה בדרך כלל הוא שהיזם מצליח לפתח מוצר טוב, בונה תיק מוצר שלם וכן מייצר סדרות ראשונות של המוצר. לאחר מכן סביר להניח שהמוצר בבסיסו עומד הרעיון של היזם יימכר באיטיות ויצבור פופולאריות באופן הדרגתי בלבד בקרב השווקים השונים ורק לאחר מכן, ואם בכלל יצליח להימכר.

מכירת חברה מול פטנטים

במרבית המקרים המכירה נוגעת אך ורק לחברות קיימות אשר ברשותן ידע תיאורטי מסוים וקניין רוחני ואינן מתייחסות לפטנטים לכשעצמם. ניתן לומר למעשה כי בדרך כלל מכירת רעיון או אף פטנט היא הרבה יותר מסובכת וקשה מאשר מכירה של חברה יצרנית. חברה העוסקת בייצור מוצר ובבעלותה הזכויות של הקניין הרוחני של אותו המוצר מהווה מעין מונופול על פלח שוק מסוים. אם ונתח השוק הזה אטרקטיבי די הצורך הרי שהמונופול עתיד לצבור נפח בהדרגה ולהפוך לגורם משמעותי ומרכזי בתחום.

מכאן למעשה עולה האינטרס של חברות מסחריות קיימות לבצע רכישת פטנטים חדשים של יזמים. להבדיל ממכירה של חברה, מכירת פטנט לעתים נראית פחות אטרקטיבית בקרב הרוכשים.