תיק מוצר - הכנת תיק מוצר למוצרים חדשים

תיק מוצר - הכנת תיק ייצור על ידי חברת הנדסה:

תיק המוצר הוא השלב המסכם את תהליך פיתוח המוצר. לאורך פיתוח המוצר , אוסף צוות הפיתוח מידע רב הקשור לפיתוח ולייצור המוצר: מחקרים שונים, מערכות ותכנונים שונים, טכנולוגיות, טכנולוגיות ייצור ועוד. תיק המוצר אמור להכיל את כל המידע הקשור למוצר על מנת לאפשר לכל חברה שתחפוץ לייצר סדרות מהמוצר הזהות לתכנון של אב הטיפוס. תיק המוצר צריך להכיל את המידע על כל אחת ממערכות המוצר, אופן פעולתן והתכנון שלהן, והוראות כיצד לייצר אותן, ומהן טכנולוגיות הייצור הנחוצות. כך, מכיל תיק המוצר את המידע על המוצר כולו, על כל מכלוליו ועל כל הטכנולוגיות שהוא כולל. לעומת זאת במונח "תיק ייצור " הכוונה לפעמים לתיק הכולל מידע על אילו מערכות שונות יש לייצר וכיצד, ומידע על טכנולוגיות הייצור הנחוצות (כלומר תיק המוצר כולל את כלל המידע והטכנולוגיות הקשורות למוצר, גם טכנולוגיות ייצור, ותיק הייצור מכיל מידע ממוקד על מערכות שיש לייצר וטכנולוגיות הייצור שלהן). במהלך פיתוח המוצר בחברת מקביט, אוסף צוות הפיתוח את כל המידע התיאורטי והמעשי הנחוץ לצורך ייצור המוצר ומידע זה משולב בתיק המוצר.

כמובן שמבנה תיק המוצר והמידע שהוא מכיל משתנים מפרוייקט לפרוייקט ובהתאם לקהל היעד והלקוח הפוטנציאלי. קיים גם הבדל אם תיק הייצור הוא פנימי (בתוך חברה מסויימת) או שהוא יימכר לחברת צד שלישי כלשהי כחלק מעסקת מכירת פטנט . אך ככלל, תיק הייצור כולל את המרכיבים הבאים:

מסמכים המגדירים את אפיון המוצר, את הדרישות ממנו ואת הביצועים הנדרשים. זהו מסמך המסכם את שלב אפיון המוצר (SDR) וכולל את החלטות צוות הפיתוח משלב זה, החל בביצועיו הנדרשים של המוצר, המערכות שהוא עשוי לכלול, הדרישות ממנו בתחומי הגודל והמשקל ושיקולים עיצוביים. בנוסף יש לצרף מידע על עמידה בתקנים בארץ או בעולם הרלוונטיים למוצר.
שרטוטים תמונות ואנימציות הממחישות את המוצר. על מנת להמחיש ליצרן או לקונה פוטנציאלי איך ייראה המוצר, איך בנויות המערכות המכרזיות שלו וכיצד הן פועלות, ניתן לצרף תמונות, אנימציות תלת מימד או שרטוטים. המחשות הקונספטים נותנות תחושה לגבי אופן פעולתו ותפקודו של המוצר.
שרטוטים טכניים וקבצי תלת מימד מתוך תוכנת CAD (לדוגמה SolidWorks). השרטוטים הטכניים מאפשרים ליצרן לראות את הצורה המדוייקת של כל אחד מהרכיבים של המוצר, לראות כיצד הם משתלבים יחד ומהו המראה הסופי של המוצר.
שרטוטים סטנדרטיים המכילים שרטוט דו מימדי של כל אחד מרכיבי המוצר, כולל טולרנסים של הגדלים השונים ברכיבים, חיבורים וכו .
Bill of Materials- BOM. זוהי רשימה המכילה את כל החלקים הנחוצים לייצור המוצר, החל בחלקים המכניים, חלקי המערכות שיש לייצר, חלקי האלקטרוניקה וכו ועד לברגים, מחברים וגומיות. הרשימה מכילה את כל החלקים הנחוצים וכמה נדרש מכל פריט.
הוראות ייצור הכוללות מידע על שיטות וטכנולוגיות הייצור לחלקי המוצר השונים. ייתכן שלחלקי מוצר שונים נדרשות טכנולוגיות ייצור שונות ולכן מידע זה נכלל בתיק הייצור.
מידע על הרכבת המוצר (איך יש להרכיב את המוצר במידת הצורך) ברמה המפורטת ביותר (עד כמה יש להדק את הברגים, אילו חלקים נמצאים היכן ועוד). שרטוט "מפוצץ" (Exploded diagram) הממחיש את הרכבת המוצר, ועוד.
מידע על אבטחת איכות, תהליכי בדיקה נחוצים, מכשור בדיקה הנחוץ לבדיקת המוצר ועוד. מידע על תהליכי הבדיקה של המוצר ואבטחת האיכות בייצור המוצר.
מידע על אריזת המוצר במידת הצורך.

תיק מוצר

תיק מוצר חשוב כאשר חברה פונה לייצור של מוצר חדש. ריכוז הידע הדרוש לייצור והרכבת המוצר, בדיקתו ואריזתו הם קריטיים ביותר ומהווים את השלב המסכם את תהליך התכנון. אך ליזם הפרטי, חשיבותו של תיק המוצר היא במעמד מכירת הפטנט או המוצר. כאשר חברה מתעניינת ברכישת המצאה מיזם, תיק מוצר הופך לנכס חשוב במשא ומתן; תיק מוצר מאורגן ומפורט בצירוף אב טיפוס עובד פירושם שההמצאה הבשילה לכדי מוצר מסחרי שבידי החברה לקנות. נוסף על כך, קיומו של תיק מוצר מעיד על כך שהיזם סיים את תהליך הפיתוח והחברה לא צריכה להשקיע משאבים נוספים בפיתוח המוצר אלא במכירתו בלבד. תיק מוצר (בצירוף אב טיפוס) הוא גם הוכחה עבור החברה שהיא רוכשת את הזכויות על מוצר שניתן לייצר אותו באופן מסחרי ושעבר תהליך פיתוח מלא וכך פוחת הסיכון ברכישה (מבחינת החברה). לסיכום, תיק מוצר הוא שלב מקצועי חשוב מאוד המסכם את תהליך פיתוח המוצר ואת הבשלתו לכדי מוצר מסחרי. קריטי שהכנת תיק הייצור .ואיסוף החומרים בתהליך הפיתוח תיעשה על ידי חברה מנוסה וצוות פיתוח מקצועי כמו שלנו.