כללי זהירות בפיתוח מוצר או פטנט חדש - ממה להיזהר ואיך להגן על עצמך

כללי זהירות בעבודת פיתוח מוצר חדש.

לאחרונה אנו עדים לתופעה מתגברת של "קבלני שירות", אשר אינם עומדים בסטנדרטים הנהוגים בדר"כ בתחום המחקר והפיתוח.

 מתוך ניסיוננו בשוק, ותחקור מקרים שתוארו ע"י מספר יזמים, ניסחנו מספר כללי אצבע לעבודה זהירה ובטוחה עם קבלני השירות השונים בתחום.



להלן מספר נקודות עיקריות, אותן יש לבדוק ולבחון בפגישה הראשונה עם חברת הנדסה, מהנדס עצמאי או מעצב.



1. שימוש בתוכנות חוקיות בלבד.

חברת גיזמו מייקר משקיעה סכומי כסף משמעותיים ומקפידה על רכישת עותקים חוקיים של תוכנות CAD כמו solidworks בכדי להגן על לקוחותינו מפני פגיעה עתידית בזכויות שלהם, חשיפתם לתביעות, ופגיעה במעמד המוצר והפטנט שלהם.

שימוש בתוכנות לא חוקיות ע"י מבצע העבודה יכול לפגוע בלקוח בדרכים שקצרה היריעה מלפרט כאן. 

2. מהנדסים בעלי אישורים והסמכות מתאימות לעבודה על תכן מוצר חדש.

במשרדינו מועסקים במשרה קבועה, מהנדסים מוסמכים (2 בוגרי הטכניון 2 אוניברסיטת תל אביב ו1 מכון טכנולוגי של ברה"מ).

סטודנטים, מעצבים וטכנאים מוכשרים, יכולים לעיתים לבצע עבודות פיתוח ותכן של מוצרים פשוטים. עם זאת, אך ורק מהנדס מכונות מוסמך יכול להבטיח בחתימתו כי התכן בוצע לפי תקן. לצערנו "חברות פיתוח" רבות בארץ, אינן מקפידות על העסקת מהנדסים מוסמכים, ומבצעים עבור הלקוח, עבודות שלא עברו בדיקה ע"י מהנדס מוסמך. דבר שעלול להביא לפגיעה במעמד המוצר במשא ומתן מול קרנות, חברות חיצוניות, משקיעים ובמעמד קבלת תקנים והיתרים.

אחד הדברים הראשונים אותם דורשת לראות חברה הרוכשת טכנולוגיה או חברה, היא את תיק התכן של המוצר, כולל תיעוד מפורט של תהליך הפיתוח וחתימת מהנדס מוסמך. במידה והתכן בוצע ע"י אדם שאינו מוסמך לכך, היזם עשוי להיתקל בקשיים בקבלת תקן, מכירת הטכנולוגיה ולפעמים אף בגיוס השקעה.

3. עבודה לפי כללי תכן ותוכנית ברורה ומתואמת מראש.

במשרדינו אנו נוהגים לצרף להצעת המחיר תוכנית מפורטת, הכוללת פירוט מלא של שלבי הפיתוח, מחירים לכל השלבים עד סיום הפיתוח והערכת זמנים. לצערנו "חברות פיתוח" רבות אינן נוהגות כך, ועובדות ב"שיטת מצליח" - כלומר, ניסוח מחיר עבור שלב ראשוני, כמו רישום פטנט או מחקר, ורק לאחר מכן ניסוח הצעת מחיר עבור השלב הבאץ בצורה כזו חברות רבות מורחות את הלקוחות לאורך זמן וגובות סכומי כסף בלתי הגיוניים עבור עבודות הפיתוח.

4. "שמירת גבולות גיזרה" .

משרד הנדסה עוסק בהנדסה, עורך פטנטים עוסק בקניין רוחני,  מעצב עוסק בעיצוב ויועץ עיסקי עוסק ביעוץ.

אין חברה או אדם אשר מתמחים בהכל ואין לאף אחד מונפול על כל הידע.

בפורטל הפטנטים אנו מציגים מידע על תחומים רבים ומגוונים, אך משרדינו עוסק אך ורק בתכן ופיתוח הנדסי. את רישום הפטנט וחיפוש הפטנטים, עושים משרדים לעריכת פטנטים. את העיצוב התעשייתי מבצעים מעצבים תעשייתיים בוגרי בצלאל, ואת היעוץ העיסקי עושה יועץ ורואה חשבון. הישמרו מחברות אשר "מספקות הכל מהכל" ומבטיחות "לעשות עבורכם הכל".



לצערנו ישנם בארץ הרבה "חאפרים" ומתווכים בתחום הפיתוח, אשר מציגים מצג שווא, ומתמחים בדיבורי סרק.

כך תוכלו להיזהר ולהימנע מעבודה עם קבלנים לא אחראיים:

1. בקשו לדעת מהיא ההסמכה של האדם איתו אתם נפגשים. אם מספרים לכם על "מהנדסים של החברה" "עורכי פטנטים של החברה" וכו, בקשו לדעת את שמם, הכשרתם המקצועית ולשוחח איתם באופן אישי.

2. במידה ומציעים לכם עיסקות חבילה של חיפוש+רישום+פיתוח.. בקשו לקבל כבר בהתחלה את המחירים עבור כל השירותים, עד לסיום העבודה (מלבד עלויות בלתי צפויות כמו רכישת חלקים לבנייה).

3. האם המשרד בו אתם נפגשים הוא "משרד להשכרה לפי שעה"? כניראה שמתאמצים מאוד לעשות עליכם רושם לשווא... בקשו לקבל מידע על המשרד, ההיסטוריה, הכשרת העובדים ועוד.

4. בקשו לראות דוגמא של עבודות קודמות והמלצת לקוחות. אל תקבלו תשובה מסוג "החומר חסוי".. לכל משרד הנדסה מבוסס יש לפחות מספר פרויקטים שכבר יצאו לשוק, ועליהם מותר לדבר, או לחילופין, פטנט שנירשם ופורסם. ניתן לפחות לראות תמונה המתארת תכן של פרויקט קודם, מבלי לספר בפרטים את מהות הרעיון.

5. בקשו לדעת באיזו תוכנת תכן עובדים בחברה והאם היא נרכשה בצורה חוקית. טלפון זריז ליבואני התוכנה בארץ יוכל לגלות לכם האם הפרויקט שלכם מבוצע בצורה חוקית עם תוכנה רישמית. עבודה עם גרסאות סטודנט או תוכנות פרוצות עשויה לפגוע בכם קשות בהמשך הפרויקט!

תוכנת הCAD הנפוצה ביותר בארץ הינה תוכנת SolidWorks. לבדיקת חוקיות העותק המצוי בידי החברה איתה אתם עובדים, ניתן ליצור קשר עם נציג סוליד וורקס בארץ,



מחירים:


חברות מסוימות בארץ עובדות ב"שיטת מצליח" ומנסות לתמחר עבודות תכן פשוטות במחירים לא הגיוניים בעליל.

במשרדינו אנו נוהגים לתמחר שעת עבודה של מהנדס לפי 100$, ושעת עבודה של שרטט לפי 30$. הסכומים בהצעת המחיר צריכים לשקף מספר שעות עבודה סביר + מרווח בטחון קטן לתיקונים ושיפורים. על איכות משלמים מחיר גבוה אך סביר. על שרלטנות משלמים מחיר מופרז!



לשאלות נוספות ניתן תמיד ליצור איתנו קשר בטלפון, או בטופס ההתקשרות בראש העמוד.

בהצלחה!